26 november 2007

Mode op de Wallen: “Je koopt de jurk, niet de vrouw”

AMSTERDAM – De ramen van de opgekochte prostitutiepanden van Charles Geerts worden etalages van modeontwerpers. Bij de schoonmaakactie van de gemeente op de Wallen is er geen ondergrens; zonodig verdwijnen alle ramen.

Dat zei wethouder Lodewijk Asscher tijdens een debat over de toekomst van de Wallen. "De ramen kunnen een jaar ter beschikking komen aan modeontwerpers. Je koopt de jurk, niet de vrouw," aldus Asscher. Er kunnen ook kunstenaars in de panden worden ondergebracht.

Het is voor het eerst dat de gemeente duidelijk maakt wat er met de achttien panden van Geerts gaat gebeuren. De Ontwikkelingsmaatschappij Stadsgoed NV kocht de panden met ruim vijftig ramen in september voor 25 miljoen euro. De gemeente staat tot maximaal vijftien miljoen euro garant voor een eventueel verlies van Stadsgoed.

Collegepartij GroenLinks heeft een heel ander idee over de toekomst van de panden. Raadslid Marieke van Doorninck stelt voor om in de panden prostituees de kans te geven zelfstandig te werken, eventueel via tussenkomst van een stichting. Zo wordt voorkomen dat de overheid rechtstreeks als raamexploitant functioneert. "Op die manier kun je de positie van prostituees echt verbeteren."

Asscher wil dat niet. Hij wil deze ramen onttrekken aan de prostitutie, hoewel ze eventueel ‘geruild’ kunnen worden tegen ramen op andere plekken.

D66-fractievoorzitter Ivar Manuel keert zich tegen het gebruik van de wet Bibob, waarbij de financiële achtergrond van de ondernemers wordt doorgelicht. Die verplicht exploitanten om hun onschuld te bewijzen, meent hij. Raamexploitanten zijn volgens hem niet verantwoordelijk voor vrouwenhandel. "De wet wordt misbruikt voor het streven om minder werkplekken te krijgen," aldus Manuel.

Asscher kondigt juist aan dat de wet blijvend gebruikt wordt om criminele invloeden in de buurt te verminderen. Hij wil geen ondergrens aangeven van het aantal ramen dat gehandhaafd blijft.

Zolang ondernemers niet aan de vereisten van de wet voldoen, of als prostituees gedwongen werken, zullen ramen gesloten worden. Wel is Asscher tegen herinvoering van het bordeelverbod.