21 november 2007

Extra drukmiddel tegen nalatige ouders

Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) meent dat de wet het de gemeente Amsterdam al toestaat de kinderbijslag af te nemen van ouders die blijven weigeren hun kind op te voeden. Een meevaller voor het stadsbestuur, dat het plan nu sneller zou kunnen invoeren.

1. Wat is het stadsbestuur van plan met die kinderbijslag?

Het college van b. en w. zoekt naar nieuwe maatregelen om ouders die maar blijven weigeren hun kinderen op te voeden, daartoe te dwingen. Een vergaand voorstel is onwillige ouders in probleemgezinnen de kinderbijslag af te pakken als ze hun kinderen voor galg en rad laten opgroeien. Wethouder van Financien Lodewijk Asscher hoopt zo een extra instrument in handen te hebben om ‘achter de voordeur’ te kunnen komen bij de probleemgezinnen.

2. Gaat zo’n maatregel niet juist ten koste van de kinderen die het al zo moeilijk hebben? Ze hebben al geen solide thuis, en raken dan ook nog dat geld kwijt.

Het is niet de bedoeling om die kinderbijslag helemaal bij het kind weg te halen. Het idee is dat een ‘gezinscoach’, bijvoorbeeld een voogd, wel over het geld kan beschikken. Die ‘gezinscoach’ moet dan zorgen dat het geld ook echt naar het kind gaat. Het komt nu te vaak voor dat de ouders in die probleemgezinnen de kinderbijslag in het cafe spenderen, of het geld in de gokkast stoppen. Het kind gaat er in dit plan dus juist alleen maar op vooruit.

3. Waar komt dit plan ineens vandaan?

Het is een van de plannen die het stadsbestuur bedacht om meer invloed te kunnen uitoefenen op de ouders van de jeugd die op straat voor de ergste problemen zorgt, zoals de groep jongens in Slotervaart die sinds de dodelijke geweldsincidenten van de afgelopen weken in het stadsdeel voor problemen zorgen en auto’s in brand steken. Alle maatregelen die tot nu toe zijn ingezet, zijn voor deze groep niet voldoende. De gemeente kan geen grip krijgen op de ouders, terwijl die juist de sleutel zouden moeten zijn tot een oplossing.

4. Is het niet zo dat die ouders gewoon niet in staat zijn hun kinderen op te voeden?

Er is ook een forse groep ouders die nu eenmaal onmachtig zijn om hun kinderen op te voeden, maar tegen hen is deze maatregel niet gericht. Zij kunnen hulp van instanties krijgen bij het opvoeden. Voor de arme gezinnen hoopt de gemeente via het extra armoedebeleid met oplossingen te komen. De armste gezinnen krijgen in de nieuwe begroting tien procent meer geld. Het gaat ook niet om de vele kinderen die zware psychische problemen hebben. Die wil de gemeente via bijvoorbeeld Bureau Jeugdzorg laten helpen.

Het plan rond het inhouden van de kinderbijslag is alleen tegen de tientallen gezinnen gericht waarin onwil tot opvoeden het grote probleem is.

5. Wanneer zou dat plan dan kunnen worden ingevoerd?

Tot nu toe dachten b. en w. dat er een wetswijziging nodig was om de kinderbijslag te kunnen afpakken. In antwoord op Kamervragen stelt minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken nu dat de huidige wet het onder voorwaarden al mogelijk maakt. De minister ziet het plan zelf ook zitten. Dat is een meevaller. Als de wet de maatregel inderdaad toestaat, wil wethouder Lodewijk Asscher het voorstel zo snel mogelijk voorleggen aan de gemeenteraad – maar of die akkoord gaat, is nog de vraag.