19 november 2007

Amsterdam licht welzijnssubsidies door

Onder de naam Operatie Frankenstein licht Amsterdam de geldstromen door die gemoeid zijn met jeugdwelzijn en jeugdhulpverlening. De gemeente kijkt naar de kosten en de resultaten die er tegenover staan. Ook gaan ambtenaren locaties in de stad bezoeken om te controleren of de op papier gedane beloftes in de praktijk worden nagekomen, maakte de gemeente woensdag bekend.

Amsterdam is het overzicht kwijt op de welzijnssubsidies. De gemeentelijke voorzieningen zouden moeten werken als een efficiënt en samenhangend systeem, maar dat is volgens het stadsbestuur niet het geval. ,,Dat komt omdat door de jaren heen allerlei projecten zijn ontwikkeld op gebieden als jeugdbeleid, onderwijs, maatschappelijke opvang, sociale cohesie en armoedebestrijding, waardoor bijna niemand het geheel overziet”, aldus de gemeente.

Er is te vaak een reflex tot het starten van nieuwe initiatieven voordat bestaande zaken goed en wel zijn uitgevoerd, constateert wethouder Lodewijk Asscher (financiën) die de operatie gaat leiden. De nadruk ligt te veel op beleid en te weinig op uitvoering en resultaat. Zo blijkt uit diverse rapporten dat een aanzienlijk aantal scholen nog steeds ver onder de maat presteert en de overlast in sommige wijken hardnekkig is.

Uiterlijk in oktober is de onderzoeksopzet gereed. Ook monitort de gemeente vanaf het najaar de bestedingen van het programma ‘Kinderen Eerst’. De gemeente steekt hier de komende jaren ruim 70 miljoen euro in. De monitor moet, in tegenstelling tot voorgaande jaren, gericht zijn op de resultaten in plaats van op het proces.

Asscher wil een trendbreuk in de ‘Frankenstein’-situatie die is ontstaan met alle welzijnssubsidies. Met Frankenstein doelt de gemeente op een monster dat de hoofdstad de afgelopen jaren door de vele door elkaar lopende en overlappende projecten voor jeugdwelzijn zelf heeft geschapen.