15 november 2007

DWI gratis bereikbaar maken

De PvdA gemeenteraadsfractie pleit ervoor om de Dienst Werk en Inkomen (DWI) gratis bereikbaar te maken voor haar cliënten. Raadslid Emre Ünver heeft daartoe vandaag een motie ingediend. Volgens Ünver moet de dienstverlening van de DWI voor sociaaleconomisch kwetsbare groepen verbeteren.

Het college en de DWI hebben aangegeven de dienstverlening aan de burgers te willen verbeteren. De PvdA vindt dat een goede dienstverlening bereikbaar en toegankelijk moet zijn voor álle Amsterdammers. Zeker voor mensen die sociaaleconomisch kwetsbaar zijn en daardoor juist afhankelijk zijn van een goede dienstverlening.

Dagelijks vinden er 1800 gesprekken plaats tussen de DWI en haar cliënten. Veel van deze contactmomenten bestaan uit telefonisch contact. Ruim 25 procent van de DWI cliënten heeft in het afgelopen jaar meer dan zes keer telefonisch contact gehad met de dienst. De DWI bepaalt daarom voor een belangrijk deel het beeld over de dienstverlening van de gemeente aan haar inwoners.

Ünver: “Veel cliënten die regelmatig bellen met de DWI maken gebruik van een mobiele prepaid telefoon, omdat een vaste telefoonlijn te duur is. De kosten voor het in de wacht staan of het doorverbonden worden kunnen daardoor behoorlijk oplopen. Met als resultaat dat cliënten afhaken. Door de DWI en haar medewerkers gratis bereikbaar te maken kunnen we deze groep mensen binnen boord houden.”