14 november 2007

Geef gehandicapten rol bij rampoefening

De PvdA gemeenteraadsfractie pleit ervoor om mensen met een beperking een volwaardig onderdeel te laten worden van rampenoefeningen van de gemeente Amsterdam. PvdA raadsleden Daniël Sajet en Jesse Bos hebben daartoe vandaag het initiatiefvoorstel ‘Gehandicapten en Rampen’ ingediend. Volgens de raadsleden is er een goede en eenduidige voorbereiding voor de evacuatie van verminderd zelfredzamen nodig.

Jesse Bos: “Het gemeentelijke rampenbestrijdingsplan heeft te weinig oog voor mensen met een beperking. In het 282 pagina’s tellende Crisisbeheersingsplan van de gemeente Amsterdam wordt slechts in een alinea aandacht geschonken aan mensen met een beperking. En dat terwijl een op de vijf Amsterdammers zich minder goed kan redden tijdens een ramp.”

De PvdA wil verder dat de gemeente verminderd zelfredzamen gaat stimuleren om zich te laten registreren bij de brandweer. Dit om eventuele problemen tijdens incidenten te voorkomen. De gemeente en de Stichting Gehandicapten Overleg Amsterdam (SGOA) moeten samen het Crisisbeheersingsplan onder de loep nemen en nagaan of het plan wel helemaal gehandicaptenoof is.

Daniël Sajet: “In 2005 heeft de oefening Bonfire plaats gevonden. Toen bleek al dat hulpverleners moeite hadden met het evacueren van mensen met een beperking. Naar aanleiding van deze oefening zouden er nieuwe maatregelen getroffen worden. Van de SGOA hebben wij echter vernomen dat dit nog steeds niet is gebeurd.”

Jesse Bos is raadslid sinds 2006 en is woordvoerder zorg. Daniël Sajet is raadslid sinds 2006 en zit in het stadsteam