23 oktober 2007

PvdA: Besteed kinderbijslag aan kinderen

De PvdA fractie Amsterdam is het met Lodewijk Asscher eens dat de kinderbijslag moet worden besteed aan kinderen. De fractie ziet de dilemma’s waar het college voor staat bij de opvoedingsondersteuning in Amsterdam. Ook de fractie wil een stok achter de deur voor de kleine groep ouders die niet mee willen werken aan de opvoeding van hun kinderen. De gemeente moet dan wel zorgen dat de hulpverlening zo goed mogelijk verloopt. Dat is nog lang niet altijd het geval.

De PvdA-fractie heeft wel twijfels bij de inzet van de kinderbijslag als oplossing voor activering van de kleine groep ouders die in geen geval hulpverlening accepteert. De PvdA wil eerst een compleet overzicht hebben van de voorstellen voor een betere opvoedingsondersteuning in 2008. Hierover verwacht de gemeenteraad in november een stuk van het college. Pas dan is het echt mogelijk voor de PvdA om een goede afweging te maken over de beste maatregelen om te voorkomen dat kinderen en gezinnen ontsporen.