7 oktober 2007

Niks anders te doen?

24 september 2007. In Het Parool een artikel van een tweetal PvdA-deelraadsleden uit Zuidoost. Zoiets maak je zelden mee, misschien wel nooit. Nu is er veel te doen in Zuidoost, ook in en rond de PvdA, dus kan het interessant zijn daarover PvdA-deelraadsleden aan het woord te horen. Maar Parsan en Bals ging het om iets anders; het tweetal waste de oren van hun collega Yvette Lont, raadslid voor de CU. Zij had in het Nederlands Dagblad homoseksuelen onder meer ‘geestelijk dood’ genoemd. Maar was die oudtestamentische uitval dat artikel waard? Onze Lieve Heer heeft rare kostgangers, mevrouw Lont is er één van, maar zij is in Zuidoost weinig meer dan een randverschijnsel. Tenzij natuurlijk haar opvattingen in Zuidoost in breder kring worden gedeeld. Maar dat liet het tweetal buiten beschouwing.
Anderen echter waren door de opmerkingen van Lont tot in de ziel geraakt, bleek uit een boze brief aan de deelraad. Dat konden de deelraadsleden niet op zich laten zitten en op de 25e september, tijdens een deelraadsvergadering, lazen zij hun collega de levieten. Als ik het allemaal goed begreep had mevrouw Lont er spijt van dat zij als politica had gesproken, betekende ‘geestelijk dood’ niet meer dan dat praktiserende homoseksuelen ‘gescheiden van God’ leefden, wilde zij hen ‘op zoek naar zingeving’ begeleiden bij ‘wat ze zijn in hun geaardheid’, als ze maar geen homohuwelijken sloten of in darkrooms samenklitten. In ieder geval leek ze niet van zins, al zei ze dat niet, om homo’s van hoge flatgebouwen te gooien of andere onaangenaamheden aan te doen. Waarna de deelraadsleden meldden dat pater Van Kilsdonk het wél goed met homo’s kon vinden, homoseksualiteit geen ziekte was, de apostel Paulus het ook al fout had, dat politiek en religie niet gemengd moeten worden en dat de bevolking op basis van geloof niet verdeeld mocht raken. En daarna gingen de aanwezigen over tot het afhandelen van de agenda. .
Dacht ik dat daarmee het incident was gesloten, ik had buiten de publicitaire drift gerekend van Bals en Parsan, zij het dit keer op de website van de PvdA Zuidoost. Daar las ik op 4 oktober een stuk over mevrouw de dubieuze opvattingen van mevrouw Lont. Ik vermoedde een stukje waarin verslag zou worden gedaan maar, surprise, surprise, het stuk was identiek aan wat eerder in Het Parool stond. Eén week na de deelraadsvergadering, mosterd na de maaltijd dus.
Hadden Parsan en Bals niet wat beters te doen dan zich publicitair op te winden over de belegen zienswijzen van de CU-politica en dat een week later, na de deelraadsdiscussie, nog eens letterlijk te herhalen op de PvdA-website? De eerste publicatie leek me zonde van hun tijd en die van de Parool- lezer, de herhaling was zo gemakzuchtig en onelegant jegens mevrouw Lont dat die mij weer tot bovenstaande tijdverspilling verleidde.