4 oktober 2007

Dode-hoek incidenten helpen voorkomen

De PvdA fractie dient woensdag 3 oktober een initiatiefvoorstel in tijdens de commissie Verkeer en Vervoer voor het plaatsen van waarschuwingsborden op gevaarlijke kruispunten in Amsterdam. De fietser wordt gewaarschuwd niet naast een vrachtwagen te gaan staan die wacht voor het verkeerslicht, maar er achter te blijven. Dit moet ernstige ongelukken, zoals onlangs met de 18-jarige studente, helpen voorkomen.

Het waarschuwingsbord moet op kruisingen geplaatst worden waar geen sprake is van een apart fietspad maar waar de fietser wordt gedwongen naast het gemotoriseerd verkeer te staan. Het bord kan in combinatie met andere aangekondigde maatregelen gebruikt worden, zoals de z.g.n. ‘blackspotmirrors’. Die hangen inmiddels op enkele kruisingen, maar daarvan is niet bewezen dat het de veiligheid garandeert. Bovendien is installatie fysiek niet altijd overal mogelijk.

Veilig Verkeer Nederland vindt dat iedere vorm van aandacht voor het dode-hoek probleem belangrijk is, maar zegt ook dat de impliciete boodschap van het bord kan zijn dat de vrachtwagenchauffeur zich niet meer verantwoordelijk voelt voor de veiligheid ter plaatse. Myriam Bergervoet, woordvoerder Verkeer en Vervoer:”We moeten benadrukken dat de chauffeur verantwoordelijk is en blijft, juridisch verandert er niets. Wij willen alleen dat de fietser geattendeerd wordt op het gevaar.” “Op dit moment worden fietsers d.m.v. spotjes al gewaarschuwd om uit de dode hoek van vrachtwagens te blijven. Dit bord geeft daar uitvoering aan.”