1 oktober 2007

Osdorpers willen meer festivals en een culturele ontmoetingsplek

Op zaterdag, 29 september 2007, organiseerde de Partij van de Arbeid in Osdorp een geslaagde bijeenkomst voor al haar bewoners en instellingen die zich interesseren in en bezig houden met kunst en cultuur.

In de Serre gingen, onder leiding van gemeenteraadslid Jesse Bos, ongeveer 25 mensen met elkaar in gesprek over de vragen: is Osdorp een creatieve wijk? En wat kan er aan bijdragen om het stadsdeel (nog) creatiever te maken. De groep aanwezigen was divers samengesteld: er waren onder meer kunstenaars, mensen van de Muziekschool, de bibliotheek, Studio West en de Meervaart.

Voorafgaand aan deze bijeenkomst, heeft de PvdA de afgelopen maand een enquête gehouden onder de Osdorpse bevolking. Daaruit kwam vooral naar voren dat mensen vinden dat de Meervaart een belangrijke bijdrage levert aan het culturele klimaat van ons stadsdeel. Ook is er veel waardering voor kunst in de openbare ruimte. Met name het kunstwerk ‘Schaapjes’ (de lammetjes op het Osdorpplein) gemaakt in 1966 door Gerrit Bolhuis, is zeer geliefd.

Tevens kwam uit de enquête naar voren dat de Osdorpers graag meer (multi)culturele festivals in Osdorp willen. Het Watervalfestival was hierbij het meest in het oog springend als voorbeeld.

Deze en andere bevindingen zijn tijdens de bijeenkomst voorgelegd aan de aanwezigen, waarbij de vraag neergelegd werd, wat men miste in Osdorp en welke ideeen men had over het versterken van haar creatieve uitstraling.

Tijdens de bijeenkomst in de Serre werd geopperd om de Amsterdamse Uitmarkt een keer in Osdorp de organiseren, maar ook een kunstmarkt. Een openluchttheater in of aan de Sloterplas en betaalbare podia kwamen eveneens aan bod.
In het algemeen vonden de aanwezigen dat er meer aandacht geschonken zou kunnen worden aan het culturele imago. De informatievoorziening en communicatie vanuit het stadsdeel over artistieke en culturele activiteiten liet volgens een aantal mensen nog te wensen over.

Veel aanwezigen leek het een goed idee om een culturele creatieve ontmoetingsplek in Osdorp te hebben. Een soort cultureel centrum eventueel gevestigd in een creatief verzamelgebouw. Waarin allerlei verschillende vormen van kunstuitingen ontplooid zouden kunnen worden, maar waar ook allerlei culturele activiteiten ruimte kunnen vinden.

De bijeenkomst was inspirerend en het was goed om uit verschillende hoeken creatieve ideeën te horen. Wij zijn dan ook zeer verheugd over het ethousiasme waarmee de aanwezigen met elkaar in gesprek gingen. Het heeft ons een scherper beeld gegeven over waar wij nu staan als het gaat om kunst en cultuur en hoe wij verder zouden kunnen.

De PvdA gaat met de informatie die uit de enquête en de bijeenkomst is gekomen aan de slag. We gaan met veel positieve energie een visie op kunst en cultuur in Osdorp schrijven en zullen deze over een aantal weken aan u presenteren.

De auteur is deelraadslid PvdA Osdorp