30 september 2007

Drie vragen over parkeren en schone lucht

De afgelopen week was er veel debat over luchtkwaliteit en parkeertarieven. Wat wil de PvdA nou eigenlijk? Manon van der Garde beantwoordt drie vragen.

Is de PvdA-fractie voor een schonere lucht?
Jazeker, schone lucht is belangrijk voor de gezondheid. De EU heeft daarom terecht gekozen voor strenge normen voor de kwaliteit van lucht. De PvdA wil dat Amsterdammers gezond kunnen leven en onze kinderen in schone lucht kunnen opgroeien. Daarnaast mag Amsterdam, wanneer we niet aan die Europese normen voor de luchtkwaliteit voldoen, geen huizen bouwen in grote delen van de stad. En die huizen hebben we juist hard nodig in Amsterdam.
Het college heeft in de discussienota Voorrang voor een Gezonde Stad voorstellen gedaan over de verbetering van de luchtkwaliteit. De PvdA-fractie doet mee aan die discussie en vraagt het college om in hun definitieve voorstel met maatregelen te komen die de luchtkwaliteit verbeteren, de mobiliteit naar en in de stad bevorderen en de Amsterdamse economie gereed te maken voor de toekomst.

Hoe moet die lucht dan schoner worden?
Een goed pakket van maatregelen in het actieplan luchtkwaliteit moet ervoor zorgen dat in 2010 aan de Europese normen voor schone lucht wordt voldaan. Daarvoor moeten we zeker kritisch kijken naar het autoverkeer in de stad. Wij vinden dat het verbeteren van luchtkwaliteit samen moet gaan met een kwalitatief beter OV en een betere mobiliteit. Er zijn veel verschillende maatregelen waar je dan aan kan denken. Er is bijvoorbeeld nog veel winst te halen bij het schoner maken van vrachtverkeer en ander vervoer. Met name goede alternatieven voor het gebruik van je auto zijn belangrijk. Zo kan de omvang en de kwaliteit van het openbaar vervoer beter en kunnen goede fietsvoorzieningen er voor zorgen dat Amsterdammers de auto laten vaker staan. Voor bezoekers van de stad is dan belangrijk dat er snel meer P&R-terreinen in Amsterdam bijkomen met goede verbindingen naar verschillende delen van de stad. Wat ons betreft al in 2008. Het gaat ons om een mix van maatregelen. Wat opvalt aan het discussiestuk Voorrang voor een Gezonde Stad is dat er teveel nadruk ligt op het verhogen van de parkeertarieven.

En wat zijn de bezwaren tegen een algemene tariefsverhoging binnen de ring?
Belangrijkste bezwaar van een hoog tarief voor parkeren binnen de ring is, dat het vooral Amsterdammers en bezoekers met een kleiner inkomen zal treffen. Zij worden gedwongen de auto in de eigen parkeerzone te laten staan of in een P&R te zetten. Dat geldt niet voor die mensen die een hoger tarief wel kunnen betalen en die zullen dus met de auto blijven komen. Bovendien ligt het probleem niet bij stilstaande auto’s. Het gaat om de mate van smerigheid die de auto’s de lucht inblazen als ze door de stad heen rijden. Uit onderzoek van de TU Delft blijkt dat een klein gedeelte van de auto’s verantwoordelijk is voor een groot gedeelte van de uitstoot van fijnstof. Het gebruik van die auto’s moet je dus aanpakken. Het gaat ons erom om bij zo’n specifiek probleem niet alle bewoners en bezoekers van de stad mee te laten betalen via aan algemene verhoging van het parkeertarief, maar naar oplossingen te zoeken die het gebruik of de mate van vervuiling aanpakken. Je kan ook rekening houden met de verschillen tussen lokaties in de stad. Wij geven daarmee aan te willen zoeken naar meer creatieve oplossingen, in plaats van een algemene verhoging van parkeertarieven.