28 september 2007

‘Parkeertarieven overal gelijk is overdreven’

Manon van der Garde, PvdA fractievoorzitter in Amsterdam: “Wij willen dat er meer wordt gekeken naar maatregelen voor schonere auto’s, schoner vrachtverkeer en beter uitgewerkte alternatieven van openbaar vervoer. Deze maatregelen moeten in samenhang met een eventuele verhoging van de parkeertarieven worden bekeken.” (Klik hier voor het hele persbericht)

Hugo van der Steenhoven, directeur Fietsersbond: ‘Nog steeds worden veel korte verplaatsingen in de stad met de auto gemaakt, meer dan 50% van alle ritten tot 7,5 km worden met de auto gemaakt. Bij uitstek een afstand die met de fiets gedaan kan worden. Elke autorit die niet gemaakt wordt is een bijdrage aan een betere luchtkwaliteit in de stad. Bovendien is fietsen zelf ook nog eens goed voor de gezondheid. Uit onderzoek(met name in Utrecht en Amsterdam) blijkt dat hoge parkeertarieven voor veel mensen een reden is om de auto te laten staan en de fiets te pakken. Hogere parkeertarieven leiden dus tot meer fietsverplaatsingen en minder autoverplaatsingen en dus…. tot schonere lucht!’

Jos de Wit, VVD raadslid in Amsterdam: ‘Dat het parkeergeld omhoog gaat voor schone lucht is onzin. Dat is logo-politiek. Automobilisten gaan niet voor hun plezier met de auto naar de stad. Wie gaat voor zijn plezier eindeloos rondjes rijden om eindelijk tegen hoge kosten te kunnen parkeren. De praktijk bewijst het. Door de week parkeren de meeste mensen aan de randen van de stad. De opbrengsten van het parkeren gaan naar het mobiliteitsfonds. Daar zouden o.a. parkeergarages uit bekostigd kunnen worden. Dat doet dit college echter niet. Het betekent dat automobilisten wel veel geld kwijt zijn aan parkeren, maar vrijwel niets terugzien aan parkeervoorzieningen. Besteed het geld ook voor degene die het opbrengen. Zorg dus voor voldoende parkeergarages, als het even kan onder het maaiveld. Auto’s, die stil staan stoten niets uit. Goed voor het milieu.’

Duco Adema, stadsdeelvoorzitter in Zuideramstel: ‘Ik woon vlakbij de Maasstraat waar dankzij de aanwezigheid van een goede groentezaak en slager elke zaterdag de Porsches, Jaguars en andere dure auto’s dubbel geparkeerd staan van eigenaars die buiten mijn stadsdeel wonen. Ook in de Maastraat zal als de plannen doorgaan, straks het A-tarief gelden. Ik heb niet de overtuiging dat de betreffende bezoekers straks afgeschrikt zullen worden door een hoger tarief. Wie wel de dupe worden zijn de mensen die net genoeg geld hebben om een autootje te kunnen betalen. Daarom vind ik een hoog tarief alleen een goede zaak als er wat tegenover staat, bijvoorbeeld gratis openbaar vervoer voor iedereen binnen de ring, en ondergrondse parkeergarages met een lager tarief langs de randen.’

Kathelijne Buitenweg, europarlementariër voor GroenLinks: ‘Ik ben erg enthousiast over het voorstel van wethouder Herrema. Het is ontzettend belangrijk om onze lucht schoner te maken. Dat zijn we verplicht aan onszelf maar ook aan onze kinderen. Een van de manieren om dat te doen is het autogebruik in de stad te verminderen. Door het parkeertarief te verhogen zullen mensen eerder op de fiets stappen of gebruik maken van het openbaar vervoer. Dit is niet alleen gunstig voor de luchtkwaliteit in Amsterdam, maar is ook een effectieve maatregel om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. Bovendien zal Amsterdam er veiliger op worden als er minder auto´s in de stad rijden en zal de bereikbaarheid van de binnenstad verbeteren. Dit laatste is gunstig voor de Amsterdamse ondernemer. In Brussel zet ik mij volop in voor betere luchtkwaliteit en een beter klimaat en ik ben blij dat het Amsterdamse college mij daarin steunt. Samen kunnen we Amsterdam en Europa verbeteren!’

Clyde Moerlie, woordvoerder Veilig Verkeer Nederland en PvdA deelraadslid in Slotervaart: ‘ Dat bestuurders van vervuilende auto’s volgend jaar meer moeten betalen om te parkeren in onze stad is alleen maar logisch. De heffing gaat in de praktijk vooral gelden voor het duurdere segment sportauto’s en terreinwagens. Deze sterk vervuilende auto’s zijn namelijk bedoeld voor landen met hoge snelheden, lange afstanden en niet geasfalteerd, onbegaanbaar terrein, maar in onze stad vooral dienst doen als statussymbool. Daarnaast is de extra heffing niet alleen goed voor het milieu (minder Co2 uitsloot), maar ook goed tegen de files in de stad en de verkeersveiligheid. Wie dus chique, duur en vervuilend wil rijden, moet daar ook wat meer voor over hebben. Weliswaar lijkt de maatregel op het eerste gezicht verfrissend te werken voor stad, het blijft in vele opzichte cosmetisch, want als het college de stad echt gezonder zou willen maken, dan zou het onmiddellijk de vervuilende en gevaarlijke vrachtauto’s en touringcars, binnen de ring en in 30 km zones, per direct moeten verbieden. Pas dan kunnen we echt opgelucht adem halen.

Jupijn Haffmans, oud-fractievoorzitter van Amsterdam Anders/ De Groenen: ‘Natuurlijk moeten die parkeertarieven omhoog. En overal hetzelfde tarief is wel zo duidelijk. Europees gezien is het voorgestelde tarief helemaal niet schrikbarend hoog. Daar komt bij dat zo’n 75% van de Amsterdammers helemaal geen auto, maar wel de lasten heeft. Niet alleen de slechte luchtkwaliteit maar bijvoorbeeld ook het onevenredige ruimtegebruik in de stad rechtvaardigt een parkeertarief van niveau. Wat kost het bijvoorbeeld de gemeente Amsterdam en ons dus allemaal om de wegen te onderhouden, parkeerplaatsen in te richten? Bovendien zal de gemeente, en eigenlijk wij allemaal, alles op alles moeten zetten om de lucht in Amsterdam schoner te krijgen. Met de huidige plannen voor de komende vier jaar zijn we er nog lang niet.’

Jerry Straub, PvdA raadslid in Amsterdam: ‘Parkeertarieven omhoog? What’s the issue? Ah zo, het milieu. Maar dan lijkt sinds Al Gore iedere tegenwerping volstrekt kansloos, helemaal als met de hogere parkeeropbrengst het ‘schoonmaken’ en schoonhouden van de stad wordt betaald. Helemaal geen slecht idee dus. Parkeertarieven omhoog? Absoluut niet, bijvoorbeeld als de vrijwilliger bij sociëteit of kerk voortdurend de plaatselijke parkeermeter moet bijvullen. ‘Gratis’ hulp aan bijvoorbeeld ouderen die nauwelijks de deur nog uitkomen, was voor deze vrijwilligers al duur en wordt nog duurder. Drie keer raden wat er dan gebeurt. Milieu gered maar Nederland sociaal overleden. Bovendien kan het hogere tarief er ook leiden tot de uitval van en een ernstig tekort aan etnische vrijwilligers. Vooral in etnische gemeenschappen zijn het de etnische vrijwilligers die zelf ook kwetsbaar zijn. En het is shocking om te zeggen, maar vaak helpt de lamme de blinde. Parkeertarieven omhoog? Niet als we kinderwagens maar mondjesmaat toelaten in ons openbaar vervoer en daarmee alleenstaande moeders net zo hard de auto injagen. Parkeertarieven omhoog? Het is een valse vraag. Milieu is goed, sociaal is goed en economie is goed. De uitdaging is om mobiliteit en mens met deze grootheden in samenhang te zien en te werken aan een evenwicht balans en vooral niet los van elkaar probeert op te lossen. En hoewel de verhoging van de parkeertarieven mijn sympathie heeft, ben ik er vooralsnog niet gerust op en daarom tegen de verhoging van de parkeertarieven.’

Jan Paternotte, duo-raadslid voor D66 in Amsterdam: Overal binnen de ring 3,80 Euro staat niet in verhouding tot wat je bereiken wilt. Amsterdam staat al aan de top in Europa qua parkeertarieven, maar niet qua luchtvervuiling. Duurder maken voor zwaar vervuilende auto’s is oké, maar dit is over the top.