31 augustus 2007

Het middel kraken

Naar aanleiding van de uitspraken van Wethouder van Poelgeest in het VPRO-programma Jansen en Janssen op 30 augustus over het kraken van leegstaande kantoren is een toelichting op de reactie van de PvdA wel op zijn plaats.
Al eerder heeft de PvdA-fractie gepleit voor een leegstandsbelasting. Wij menen dat kraken niet nodig zou hoeven zijn. De dagelijkse praktijk wijst wel uit dat er teveel leegstaande kantoorpanden zijn.

Gesproken wordt van 1 miljoen vierkante meter leegstand. Die miljoen vierkante meter kantoren zijn gaten in de stad en voegen niets toe op het gebied van de economie, de leefbaarheid of de veiligheidsgevoelens van de inwoners in de stad. En dat in een tijd dat het vechten is om elke vierkante meter bouwgrond in Amsterdam om de broodnodige extra woningen te bouwen voor de vele mensen die in Amsterdam een (andere) woning willen.

En het gaat niet om een overzienbare tijdsperiode leegstand, een soort van normale frictieleegstand.
Het gaat vaak om zulke grote aantallen vierkante meter en over een wel heel lange tijd. De eigenaren van de kantoren doen er dan zelf niets of veel te weinig aan om tijdelijke andere oplossingen te realiseren, zoals andere tijdelijke huurders, antikraakwachten of andere tijdelijke (culturele) bestemmingen.

De PvdA-fractie houdt dus zeker geen pleidooi voor kraken of zet er een aanmoedigingsprijs op. Wij hebben liever dat de kantorenmarkt floreert en er een goed evenwicht is tussen vraag en aanbod, of dat er alternatieve reguliere mogelijkheden voor de overflow aan kantoorruimte zijn. De leegstand van kantoren gaan we tegen door minder kantoren te ontwikkelen in Amsterdam en de regio. Daarnaast moet in overleg met kantooreigenaren, omwonenden en de overheid gezocht worden naar andere functies voor kantoorgebouwen die geen toekomst meer hebben als kantoor. Een initiatief als ‘nieuwlevenvooroudegebouwen.nl’ kan daaraan een belangrijke bijdrage leveren.