6 juli 2007

Melkweg moet goed naar zichzelf kijken

Aan ingewikkeldheid ontbreekt het niet in het dossier van de vergroting van de Max zaal van de Melkweg.

Het Vlakke Vloer theater van de Stadsschouwburg wordt bovenop de vergrote Max zaal gebouwd. De begroting van de Vlakke Vloer werd in juni 2001 goedgekeurd door de gemeenteraad. Daarin waren een groot deel van de kosten van de vergroting opgenomen. Maar niet alles. Zes jaar later en met de opening van de nieuwe Max zaal achter de rug, komt de aap uit de mouw. Nog steeds is er geen dekking voor de 1,8 miljoen die inmiddels wel is uitgegeven.

Verbijstering troef. Hoe heeft het kunnen gebeuren dat de Melkweg dit niet eerder gemeld heeft? Waarom heeft de projectgroep van het Vlakke Vloer project dit niet gepiept naar de wethouder? Hoe kan de directeur van de Melkweg zijn handtekening zetten onder een opdracht terwijl hij geen dekking heeft? Dachten ze dat het allemaal wel goed zou komen?

De Melkweg directie stelt dat er toezeggingen zijn gedaan door een ambtenaar. De juridische afdeling verrichtte onderzoek en stelt dat er wel vertrouwen opgewekt was, maar nooit een harde toezegging. Die komt immers van de wethouder en gemeenteraad.

Juridisch is de zaak duidelijk. Politiek-bestuurlijk niet. De meerderheid van de PvdA fractie vond het onverantwoordelijk om er nu de stekker uit te trekken en tegen de Melkweg te zeggen: zoek het maar uit, ga met je schuldeisers om tafel en vindt een oplossing. De PvdA steunt het voorstel om nu 500.000 euro overbruggingsfinanciering beschikbaar te stellen en een financieel bewindvoerder te benoemen die in overleg met de wethouder, de dienst en de Melkweg na de zomer financieel onderbouwde plannen presenteert hoe de Melkweg verder kan. Vier leden van de PvdA fractie, Bouwe Olij, Emre Ünver, Peggy Burke en Thijs Reuten, stemden tegen het voorstel. Zij zijn van mening dat het mismanagement van het bestuur en de directie van de Melkweg niet afgedekt moet worden door een half miljoen aan belastinggeld. De Melkweg is zelf verantwoordelijk voor de genomen beslissingen.

Uitgangspunt van PvdA is dat er meer informatie boven tafel moet komen. Verder is de PvdA van mening, op basis van de huidige informatie, dat de Melkweg het geld terug moet betalen. En dat moet ook mogelijk zijn! Met 340.000 bezoekers per jaar en een begroting van 8,3 miljoen euro waarvan slechts 300.000 sponsoring zijn er tal van mogelijkheden. Ook benefietconcerten en speciale acties kunnen voor extra geld zorgen.

De PvdA roept de directie en het bestuur van de Melkweg op om goed naar de eigen organisatie en handelwijze te kijken en daar harde consequenties uit te trekken. Het vertrouwen in het functioneren staat bij de sociaal democraten op een erg laag pitje, zo bleek tijdens de gemeenteraad.