5 juli 2007

PvdA & GroenLinks: Versnellen van ambities

PvdA en GroenLinks dienen bij de behandeling van de Voorjaarsnota een motie in om de rood-groene ambities te versnellen.

Met 3,1 miljoen euro incidenteel extra kunnen verschillende succesvolle initiatieven op het gebied van zorg en jeugd versneld over de stad worden uitgerold. Het gaat dan om het brengen van zorg aan huis zoals dat in Slotervaart gebeurd en de intensieve gezinsbeleiding zoals die in Noord plaatsvind, maar ook het uitbreiden van pleeggezinnen en de huisvesting voor jongeren die acuut uit huis geplaatst moeten worden.

De klimaatdoelstellingen die de rood-groene coalitie gesteld heeft (reductie van de uitstoot van CO2 in de stad van veertig procent in 2025 en een klimaatneutraal concern Amsterdam in 2015), hebben een structurele aanpak nodig en worden met het voorstel van GroenLinks en PvdA dus ook structureel gefinancierd (0,4 miljoen euro structureel).

Verder willen de coalitiepartners de ambities voor veiligheid opschroeven, met name voor ondernemers en ouderen, en de succesvolle straatcoach benadering uitbreiden naar meerdere doelgroepen (1 miljoen euro incidenteel).

De mismatch op de arbeidsmarkt in de bouw, zorg en ICT moet worden opgelost. Het tekort aan arbeidskrachten is een groot probleem en een belangrijke oorzaak van de stagnatie van de bouwproductie.

De fracties willen voorts geld uittrekken voor het verhogen van het woonlastenfonds (0,5 miljoen structureel, hetgeen een verhoging van 20% betekent van deze belangrijke bijdrage in het betaalbaar wonen. Tot slot moet stadsdeel Bos en Lommer een extra tegemoetkoming krijgen (1,5 miljoen incidenteel) ter dekking van de kosten van de problemen bij de bouw van Bos en Lommerplein, zodat in dit kleine en kwetsbare stadsdeel niet bezuinigd hoeft te worden op belangrijke investeringen in de wijk.