5 juli 2007

Verslag raadsvergadering 4 en 5 juli

Mondelinge vragen
Er waren mondelinge vragen van de VVD over het convenant kleurrijke scholen en van de SP over het leerlingenvervoer die naar tevredenheid van de raad werden beantwoord. Ook waren er vragen over de Siba-scholen en de kartbaan waarvoor tot op heden nog geen nieuwe plek is gevonden en die de plek die al geruime tijd tijdelijk in gebruik is bij de karters zullen moeten verlaten.

GroenLinks stelde de inval van de politie in een horecagelegenheid in Zuidoost aan de orde en met name de uitspraak van de rechtbank over de gehanteerde rechtsbasis. ‘Is de burgemeester het ermee eens dat het onjuist is om het vreemdelingenrecht te gebruiken voor het opsporen van criminaliteit van illegalen?’, zo vroeg de GroenLinks fractievoorzitter.

De burgemeester wees er in zijn beantwoording op dat hij een oordeel wil geven over het geheel van het politie optreden op basis van alle informatie en rapportages, dus als alle feitenoverzichten – niet alleen die van de politie – en precieze gevolgen van de overwegingen van de rechtbank in beeld zijn. Daarnaast gaat de staatssecretaris van Justitie nog in beroep tegen de gerechtelijke uitspraak. Op de vraag van GroenLinks hierboven zei de burgemeester dat het vreemdelingenrecht een belangrijk instrument KAN zijn om criminaliteit van illegalen tegen te houden. ‘Dan is wel de context van belang, bijvoorbeeld de locatie en de omvang van het probleem. De twee belangrijke uitgangspunten die in evenwicht met elkaar moeten worden gebracht zijn: geen jacht op illegalen en het tegenhouden van criminaliteit’. De moeilijkheid zit ‘m in dat evenwicht. De rechtbank heeft niet gezegd dat het gebruik van het vreemdelingenrecht om criminaliteit van illegalen op te sporen ongeoorloofd is, maar de illegaliteit was niet voldoende aangetoond.

Actualiteit evenementenbeleid
De VVD wilde bij actualiteit graag regelen dat de uitgifte van evenementenvergunningen voortaan onder centrale regie gebeurt. In eerste instantie reageerde wethouder Asscher namens het college. Hij gaf aan dat het college juist initiatieven heeft genomen om de vergunningverlening te versnellen en te verbeteren door 1 loket, zowel fysiek als virtueel, te gaan stellen voor publiekstrekkende evenementen. ‘Het gaat erom dat mensen sneller en goed geholpen worden, dat ben ik met de VVD eens. Wie uiteindelijk de vergunning daadwerkelijk verstrekt maakt niet zoveel uit. Van belang is dat het sneller en beter gaat’.

Michiel Mulder benadrukte namens de PvdA ook veel belang te hechten aan een doorzichtige procedure en het verbeteren van de snelheid. Hij zei eerst te willen afwachten wat de initiatieven van wethouder Asscher en het college op dit punt gaan opleveren en niet direct te willen ingrijpen. De raad besloot uiteindelijk niet te tornen aan hoe het nu geregeld is, maar drong wel aan op snelheid en goede service.

Voorjaarsnota
Fractievoorzitter Manon van de Garde gaf in haar bijdrage een aantal prioriteiten aan voor de PvdA met het oog op de voorbereiding van de begroting 2008. De Voorjaarsnota is een stuk dat bedoeld is om globaal richting te geven aan de voorbereiding van de begroting 2008 die in het najaar in conceptvorm zal verschijnen en in december zal worden vastgesteld.

Van der Garde complimenteerde het college in algemene zin met de vertaling van het programakkoord in de eerste voorjaarsnota van dit college – na het programakkoord wat vorige voorjaar werd gesloten en besproken in de gemeenteraad. De PvdA is tevreden met de mate waarin de plannen van dit college nu ook tot uitvoering komen, maar wil met een aantal voorstellen de solidariteit in de stad verder versterken.

De PvdA wil graag bovenop de plannen van het college extra aandacht voor met name zorg, ook tot achter de voordeur. ‘Solidariteit met de jonger Amsterdammers en hun ouders. Veilig opgroeien en ook de kansen kunnen pakken die er liggen is van het grootste belang’. Veiligheid blijft ook een topprioriteit. Onderzoek wijst uit dat Amsterdammers tevreden zijn over de toename van de veiligheid, maar het moet nog beter. Uitbreiding van de vliegende brigades en straatcoaches krijgen steun van de PvdA, want geen solidaire stad zonder een veilige stad. Daarnaast vroeg Van der Garde ook om solidariteit met ondernemers om veilig hun werk te kunnen doen.

Een punt waarvoor het college door de PvdA met een motie om een plan werd gevraagd, mee te nemen bij de begroting in het najaar, is de mismatch op de arbeidsmarkt. ‘In de zorg komen we heel veel mensen tekort terwijl er ook nog jongeren wachten op een leer-werkplek, die zo aan de slag kunnen’. Ook in de ICT voorziet de PvdA een schaarste die tegelijkertijd kansen biedt. Samen met scholen kan ervoor gezorgd worden dat we in Amsterdam de vraag van de ICT-sector kunnen afstemmen op het aanbod aan mensen die graag aan de slag willen. ‘Een arbeidsmarktplan dus in samenwerking met de betrokken sectoren en instellingen’.

‘Een solidariteitsoffensief is nodig. Mensen maken Amsterdam is het motto van dit college. Een prettig en sociaal Amsterdam, een stad voor alle Amsterdammers, kan alleen als dit een solidaire stad is’, besloot Van der Garde haar bijdrage.

Michiel Mulder maakte nog wat financiële opmerkingen en diende namens de PvdA een aantal voorstellen in. Een amendement samen met GroenLinks dat bij de stemming uiteindelijk op algemene steun kon rekenen bevatte de volgende voorstellen:

– 3,1 miljoen extra voor zoggerelateerde uitgaven
– 0,4 miljoen extra jaarlijks voor klimaatbeleid (co2 reductie)
– 1 miljoen extra voor o.a. veiligheid voor ondernemers en uitbreiding straatcoaches
– 1,5 miljoen ter dekking van de excessieve kosten van het stadsdeel voor Bos en Lommerplein
– 0,5 miljoen jaarlijks ter verhoging van het woonlastenfonds (voor uitbreiding na doelgroep ouderen en of verhoging bedrag per rechthebbende)

Met hetzelfde voorstel werd tegelijk de structurele ruimte voor de begroting verhoogd met 1,7 miljoen door het budget van het projectbureau Zuidas te laten vervallen op het moment dat gereserveerd geld voor de NV Zuidas ingeboekt en uitgegeven wordt.

Daarnaast werden de moties ‘mismatch op de arbeidsmarkt’ (PvdA) en ‘ISV/broedplaatsen (GL/PvdA) en de CDA-moties voor het geven van budgetlessen op scholen, de voorwaardelijke overlastboete en de versterking van ondernemershuizen aangenomen. Andere moties zonder directe financiële consequenties die aangenomen werden waren die van PvdA raadslid Graumans voor meer cultuur in wijken waar nu nog weinig is haalde een meerderheid, evenals een motie van Peggy Burke waarin gevraagd wordt om het plan voor de Hortus bij de begroting te betrekken. Tenslotte werd ook nog een motie aangenomen van Bouwe Olij die hij samen met de collega’s van GroenLinks en de SP indiende en die het college oproept tot snelle maatregelen die de bouwproductie weer vlot kunnen trekken. Geopperd wordt onder meer om kritisch te kijken naar dat deel van de afspraken van de Grote Vereenvoudiging die gaan over de grondprijs en te onderzoeken of een bouwplicht ingesteld kan worden. Dit alles om corporaties en ontwikkelaars te prikkelen weer snel te gaan bouwen.

5 JULI

Toewijzing ateliers en (woon)werkpanden
Er wordt een nieuwe commissie opgericht die in de plaats komt van de SWWK. Die commissie gaat zich op basis van eveneens nieuw vastgestelde criteria buigen over de toewijzing van atelierruimtes in de stad. Om te zorgen dat de mede met hulp van de overheid gecreëerde ruimte benut wordt door kunstenaars die daar recht op hebben en erop aangewezen zijn, maar tegelijk ook de doorstroming op gang blijft zodat ook pas afgestudeerde en nieuwe kunstenaars een kans maken, wordt om de vijf jaar gekeken of de kunstenaar die de atelierruimte gebr
uikt nog aan de criteria voldoet. Een motie van PvdA-raadslid Anne Graumans met voorstellen voor een meer precieze afspraken over de toewijzing werd aangenomen.

Actualiteit Gay Pride
Naar aanleiding van de publiciteit rond een aantal niet afgegeven vergunningen rond de Gay Pride 2007 was het onderwerp door D66 en de VVD op de agenda geplaatst en verzochten diverse fracties om heroverweging van het genomen besluit. PvdA-raadslid Charlotte Riem Vis benadrukte dat duidelijk moet zijn dat er geen sprake mag zijn van wijken voor agressie- en geweld tegen gays. Zij sloot zich aan bij de oproep aan het college om te kijken wat de mogelijkheden zijn om de feesten die vooralsnog niet door kunnen gaan op een of andere manier toch mogelijk te maken.

De burgemeester zei dat de simpele vraag aan de orde is bij de beoordeling van aanvragen voor vergunningen voor buiten evenementen of de hoeveelheid en de soort publiek mogelijk problemen met zich meebrengen? ‘Als er een negatieve inschatting wordt gemaakt door de nood- en hulpdiensten is de vraag aan de orde of er dan misschien toch maatregelen mogelijk zijn om de aanwezige risico’s af te dekken? Er waren in dit geval onvoldoende mogelijkheden voor afdoende maatregelen’, aldus de burgemeester. De burgemeester maakte onomwonden duidelijk dat er nooit gekeken wordt naar de politieke- of maatschappelijke doelstelling van een evenement. Hij was dan ook bepaald ontstemd over de strijd die nu lijkt te zijn ontstaan tussen Gay Pride evenementen en voetbalsupporters. Bovendien worden er in tegenstelling tot de indruk die gewekt wordt dat de Gay Pride nu beperkt wordt juist meer vergunningen afgegeven voor feesten en evenementen buiten dan voorgaande jaren, zo lichtte de burgemeester toe.

Riem Vis was ingenomen met de steun van de burgemeester voor extra politie inzet in het algemeen, ter vergroting van de veiligheid rond bijvoorbeeld homohotspots. Wel bleven de meeste fracties zitten met de vraag of de aanvragen voor Gay Pride evenementen niet toch beoordeeld zijn mede in het licht van de aanwezigheid van voetbalsupporters die mogelijk niet goed samen gaan met Gay Pride evenementen. De burgemeester nam scherp afstand van de suggestie die gewekt wordt dat er andere dan openbare orde argumenten een rol hebben gespeeld bij de gemaakte afwegingen. ‘Het is geen wedstrijd tussen evenementen. Dat wordt er nu van gemaakt. Ik heb het nooit over hooligans gehad. Het zijn gewoon evenementen die tegelijkertijd plaatsvinden en allebei hun plek hebben in onze stad. We zorgen gewoon pro-actief dat er geen onnodige problemen ontstaan’.

De motie werd uiteindelijk aangenomen met de steun van D66, VVD, GroenLinks en zeven leden van de PvdA-fractie. De overige PvdA-raadsleden, het CDA en de SP waren overtuigd door de uitleg van de burgemeester. De burgemeester had reeds voor de stemming aangegeven de motie niet te kunnen uitvoeren voor wat betreft de heroverweging van de niet afgegeven vergunningen. Dit kan ook vanwege de openbare orde bevoegdheid van de burgemeester die op grond daarvan altijd het laatste woord heeft. De meerderheid van de gemeenteraad wilde met het aannemen van de motie toch een signaal afgeven, mede met het oog op de toekomst.

Meerjarenprogramma Jong Amsterdam / Kinderen Eerst
Namens de PvdA-fractie onderstreepte Yman Mahrach het belang van investeren in onze jeugd. Dat is immers de toekomst van de stad. Mahrach was dan ook erg blij met de ruime aandacht die het college geeft aan dit speerpunt van het gemeentelijk beleid. Wat ooit begon als ‘Kinderen Eerst’ is inmiddels uitgegroeid tot een meer integraal programma met blijvende aandacht voor alle aspecten die te maken hebben met de aandacht voor jonge Amsterdammers en het mogelijk maken van hun ontplooiing door hun in een veilige, zorgzame omgeving in staat te stellen de hun geboden kansen te pakken.

Milieubeleidsplan Amsterdam 2007 – 2010
Peggy Burke sprak namens de PvdA-fractie waardering uit voor het Milieubeleidsplan. Samen met GroenLinks was gisteren bij de voorjaarsnota al een voorstel ingediend waarmee beoogd wordt bij de komende begroting – mede in het licht van het milieubeleidsplan – extra geld vrij te maken voor CO2 reductie en verbetering van luchtkwaliteit en het milieu in de stad.

Burke memoreerde dat hoewel er veel aandacht is voor de noodzakelijke verbetering van de luchtkwaliteit in Amsterdam er wellicht nog meer ideeën zijn die nog niet zijn opgemerkt. Ze diende een motie in die het college vraagt de mogelijkheid te bieden om via internet voorstellen voor maatregelen in te sturen, zodat de bij mensen in de stad aanwezige kennis en creativiteit optimaal benut wordt. Uit de beschikbare middelen zou wellicht de beste ideeën als een soort prijsvraag bekostigd kunnen worden. Deze motie werd aangenomen. De PvdA stemde nog tegen een amendement van de VVD, wat evenwel toch werd aangenomen. Het amendement regelt onder meer dat in het Milieubeleidsplan afspraken met de stadsdelen worden opgenomen over de grootte en leegfrequentie van de prullenbakken.

Melkweg
De ontstane situatie rond de financiering van de nieuwbouw van de Melkweg leidde tot een behoorlijk langdurig debat. Anne Graumans stelde namens de PvdA aan de orde dat uit deze casus de indruk ontstaat dat er een wel erg informele sfeer in de Amsterdamse cultuurwereld is, die zeker in dit geval leidt tot grote onduidelijkheid over verantwoordelijkheden. Voor de PvdA staat vast dat de stichting de Melkweg een van de overheid onafhankelijke organisatie is die zelf verantwoordelijk is voor de relaties met het stadsbestuur en het nemen van besluiten over het wel of niet aangaan van verplichtingen, zie Graumans.

De Melkweg is in dit geval willens en wetens verplichtingen aangegaan terwijl men wist dat er onvoldoende geld was om de verplichtingen na te komen. Daar doen de contacten met de gemeente niets aan af. Het is gelukkig bij vrijwel iedereen in de stad bekend dat mogelijke oplossingen met een financiële bijdrage van gemeente of het uitzicht daarop, altijd onder voorbehoud zijn van goedkeuring door de gemeenteraad. Het uitgeven van geld dat er niet is, leidt dan ook in de meeste gevallen niet tot het alsnog beschikbaar stellen van geld.

VVD-raadslid Ruud Nederveen stelde min of meer dat de gemeente door het overleg wat er was tussen ambtenaren en de Melkweg een grote verantwoordelijkheid voor de ontstane situatie heeft. Anne Graumans nam hier afstand van in haar bijdrage met verwijzing naar de eigen verantwoordelijkheid van alle onafhankelijke instellingen en partijen in alle sectoren over het aangaan van financiële verplichtingen. De stelling van de VVD leidt of wel tot het stoppen van al het (voor)overleg tussen partijen en vertegenwoordigers van de gemeente of wel tot het nemen van verantwoordelijkheid voor een heleboel tekorten bij belangrijke instellingen of projecten die willens en wetens worden veroorzaakt door het aangaan van ongedekte verplichtingen.

Wethouder Gehrels herhaalde andermaal dat er geen sprake is van toezeggingen die gedaan zijn en ook zijn geen begrotingen van de Melkweg goedgekeurd door het college of tot nu toe op enige andere wijze verplichtingen aangegaan door of namens de gemeente met betrekking tot het nu gebleken tekort. Anne Graumans bestreed de stelling van de wethouder dat er bij de Melkweg, gezien de goedgekeurde jaarrekeningen, geen sprake is van ‘een zooitje’. ‘Er is 1,8 miljoen euro uitgegeven zonder dat dit bedrag gedekt was. Wat moet je wel doen om het predikaat ‘een zooitje’ te krijgen?’, aldus Graumans.

Graumans verwoordde in tweede termijn de steun van een overgrote meerderheid van de PvdA-fractie voor het voorstel van GroenLinks, D66 en VVD om toch een half miljoen euro beschikbaar te stellen voor de Melkweg onder de uitdrukkelijke voorwaarde van het overeenkomen van verscherpt financieel toezicht. Daarnaast moet
bekeken worden welk deel van de tekorten door de Melkweg zelf kan worden gedragen in een nieuwe situatie. Vast staat vooraf dat de gemaakte kosten voor theatertechniek voor rekening van de Melkweg zijn, wat een belangrijke aanvullende voorwaarde voor de PvdA was. Het voorstel van het college om een groter bedrag bij te dragen zonder sterke aanvullende voorwaarden kreeg in het geheel geen steun. De twee leden van de CDA-fractie en vier leden van de PvdA-fractie konden ook niet worden overtuigd van de bij motie voorgestelde oplossing en stemden tegen.

Actualiteit Dierenasiel
De stand van zaken bij de verhuizing van het dierenasiel werd door wethouder Vos uit de doeken gedaan. Het voorstel van SP en VVD bij de actualiteit over het bijpassen van het tekort bij de bouw van het nieuwe dierenasiel werd door de wethouder ontraden, omdat er op dit moment alles aan gedaan wordt om een oplossing te vinden. Er is inmiddels al een korte periode uitstel overeengekomen voor de verhuizing van de oude naar de nieuwe locatie. De wethouder is van mening dat er alle kans is op een goede oplossing en dat het dierenasiel volgens de wethouder ook in staat zal zijn aan de verplichtingen te voldoen. De fractie van de PvdA steunde de wethouder bij monde van Peggy Burke met uitzondering van twee leden. Het voorstel van SP en VVD werd niet aangenomen.

City for fools
Op de agenda stond de reactie van het college op de notitie van oud-PvdA-raadslid Herman Marres. De notitie ‘City for fools, een stad waar je niet omheen kunt’ beoogde alles wat Amsterdam te bieden heeft op het gebied van festivals meer als geheel te presenteren en Amsterdam zo beter op de kaart te zetten als stad waar heel veel te beleven is. Het geven van meer bekendheid aan Amsterdam als festivalstad is daarnaast ook goed voor het imago en het toerisme.

Het college reageerde positief op de notitie van Herman Marres en stelde de gemeenteraad in de reactie voor een driejarige zomerfestivalcampagne uit te voeren in samenwerking met de festivals, om het sterke zomeraanbod van Amsterdam internationaal beter onder de aandacht te brengen. De gemeente draagt 150.000 euro bij, naast bijdragen van festivals en sponsors. Daarnaast zou de internetcommunicatie over het culturele aanbod, waaronder festivals en evenementen, structureel verbeterd moeten worden door meer samenwerking en afstemming tussen betrokken partijen bij de internationale communicatie via internet over Amsterdam. De gemeenteraad stemde zonder veel discussie in met de reactie van het college en de voorstellen, waarmee het initiatief van PvdA’er Herman Marres nu heeft geleid tot een positieve bijdrage aan de bekendheid van de vele Amsterdamse festivals en evenementen.