24 juni 2007

Ergenis nummer 1: Troep op straat

Uit onderzoek blijkt dat troep op straat ergernis nummer 1 is. Dit blijkt uit de gepubliceerde buurtfoto’s, bezoeken aan buurtbeheergroepen, gesprekken met bewoners en een door de PvdA uitgevoerde enquete. Bewoners vinden het belangrijk dat spullen in de openbare ruimte heel zijn en functioneren zoals afvalbakken en fietsenrekken. Ook wordt op veel klachten nog niet adequaat gereageerd. De PvdA Oost-Watergraafsmeer vindt dat de reiniging in haar werkwijze en aanpak nog een slag te maken heeft. De dienstverlening naar de bewoners kan echt beter. Er moet sneller gereageerd worden op klachten en meldingen, door bijvoorbeeld de invoer van een vliegende brigade. Maar een schone straat is niet alleen de verantwoordelijkheid van het stadsdeel en een goed functionerende reiniging, maar vraagt ook om een mentaliteitsverandering bij de bewoners.

De PvdA heeft tijdens de algemene beschouwingen het Dagelijks Bestuur gevraagd om in het najaar te komen met een uitgewerkt voorstel om de vervuiling en overlast van troep op straat te verminderen en de openbare ruimte schoon, heel en veiliger te maken. Over twee jaar moeten bewoners van Oost-Watergraafsmeer tevreden zijn over het funcitoneren van de reiniging en de mate waarin de openbare ruimte schoon en heel is. In dit plan moet aandacht worden besteed aan de verbetering van de reactiesnelheid op klachten en meldingen en deze dienen aantoonbaar te verbeteren. Ideeen en initiatieven van buurtbewoners kunnen in dit plan van aanpak worden meegenomen. Onder andere de ideeen van de buurtbeheergroepen verwoord in de notitie ‘Een schone wijk’.

De PvdA wil hiervoor extra geld reserveren binnen de begroting van 2008. Om dit te bereiken heeft de PvdA-fractie tijdens de algemene beschouwingen een motie ingediend. Over deze motie zal op 2 juli 2007 in de stadsdeelraad worden gestemd.

Klik hier voor de motie ‘Schoon’ van de PvdA.