6 juni 2007

SP en PvdA: woningen voor mantelzorgers

SP en PvdA willen graag dat mantelzorgers sneller een woning kunnen vinden in Amsterdam. Mantelzorgers worden steeds belangrijker om aan de zorgbehoeften van mensen te kunnen voldoen. Vanwege grote afstanden is het soms moeilijk goede mantelzorg te kunnen bieden. Woningbouwcorporaties en wellicht ook particuliere verhuurders zouden de mantelzorg hierbij kunnen helpen door de mantelzorgers voorrang te geven op wachtlijsten voor een woning.

De SP en de PvdA hebben samen een notitie geschreven waarin aanbevelingen worden gedaan om de woonhindernissen voor de mantelzorgers weg te nemen. Zo kent de Gemeente Amsterdam geen voorrangsregeling voor mantelzorgers. De Amsterdamse woningbouwcorporaties mogen 5% van hun voor verhuur beschikbaar komende woningen naar eigen inzicht verhuren. De gemeente moet met de corporaties of afzonderlijke corporaties om de tafel en afspraken maken om te komen tot maatwerk voor mantelzorgwoonwensen.

Verder willen de beide partijen dat inwonende mantelzorgers erkend worden. Zodoende kunnen zij medehuurder worden en daardoor woonrechten opbouwen.

SP-fractievoorzitter Remine Alberts: “Door dergelijke hindernissen weg te nemen, kunnen mantelzorgers beter maatwerk bieden. Binnen de stijgende zorgbehoefte is dit essentieel om kwaliteit te kunnen leveren.”

PvdA-raadslid Hetti Willemse: “De mantelzorgers spelen een belangrijke rol in de huidige zorg en die rol zal in de toekomst alleen nog maar toenemen bij een groeiende vraag naar zorg in de samenleving. Het is daarom van belang om ook vanuit de portefeuille Volkshuisvesting te anticiperen hierop.”

SP en PvdA verzoeken het college een preadvies te geven over de aanbevelingen in de notitie. Ook vragen zij het college om met een voorstel te komen voor een experiment met 50 woningen die bestemd dienen te zijn voor mantelzorgers. Eén en ander na overleg met de corporaties, de particuliere verhuurders en projectontwikkelaars en het Platform Mantelzorg.

Zie hieronder (in WORD) de notitie van de SP en de PvdA