29 mei 2007

Olympische Spelen naar Amsterdam halen?

Margot Kraneveldt, PvdA Kamerlid: ‘Ik ben dol op de Olympische Spelen en hoop volgend jaar de openingsceremonie in Peking te kunnen bezoeken. Het lijkt me geweldig om dat in 2028 gewoon in Amsterdam te kunnen doen. Maar, dan dient er wel een héél goed plan te liggen, met reële ramingen over de kosten en de baten! We hebben in sommige Olympische Steden tenslotte gezien dat de kosten de pan uit rezen en de economische spin-off ver achterbleef bij de verwachtingen. Als het ‘op de kaart zetten’ (vreselijke uitdrukking trouwens) van Amsterdam betekent dat datzelfde Amsterdam vervolgens met een strop van tientallen zoniet honderden miljoenen blijft zitten, moeten we het zeker niet doen. Dus moeten we ons niet gek laten maken door een dolenthousiaste Erica Terpstra of een rondhossende koning Willem-Alexander, die betalen namelijk na afloop niet zelf de rekening…’

Leo Platvoet, GroenLinks senator: ‘De missie lijkt me bij voorbaat kansloos; Amsterdam/Nederland is te klein om een dergelijke –enorm uit zijn krachten gegroeide- sportmanifestatie te huisvesten. In navolging van het EK-voetbal 2000 kan gepoogd worden het samen met België te organiseren. Dat lijkt me meer perspectief bieden. Dan kan bovendien het wielrennen-op-de-weg op een aantrekkelijker parcours worden gehouden. Maar Carolien Gehrels moet wel eerst Saar Boerlage nog even raadplegen!’

Hilbrand Nawijn, fractievoorzitter van de lijst Nawijn in Zoetermeer, maar vooral ‘zanger’: ‘Het wordt weer tijd om de Olympische Spelen naar Amsterdam te halen. 1928 is (te) lang geleden. Nederland heeft prima sportaccommodaties. Door de OS kunnen deze alleen maar worden verbeterd. Bovendien zal het organiseren van de OS ook veel geld voor de Nederlandse economie naar binnen halen. Dus Amsterdam “Go for It”.’

Anne Graumans, PvdA raadslid: Het zou toch fantastisch zijn als de Spelen naar Amsterdam komen. Graag in samenwerking met de randstad, want in ons eentje gaat dat niet lukken. Het hangt natuurlijk ook af van de kosten en of de te bouwen infrastructuur van blijvende waarde zal zijn.

Bas in ’t Wout, VVD fractielid in Amsterdam: ‘Het zou een geweldige impuls zijn voor onze stad wanneer we na 100 jaar opnieuw de Olympische Spelen naar Amsterdam weten te halen. Het betekent een impuls voor sportvoorzieningen, infrastructuur en de economie. Het zorgt voor werkgelegenheid en meer toerisme. En het zet Amsterdam wereldwijd op de kaart. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat het voor alle Amsterdammers een fantastisch evenement wordt waarmee we wereldwijd kunnen laten zien hoe mooi Amsterdam is en hoe goed wij hier zaken kunnen regelen.’

Maureen van der Pligt, SP Kamerlid: ‘Aan het plaatsvinden van olympische spelen in een stad/land zijn voor die stad en dat land veel voor- en nadelen (financieel en anderszins) verbonden. De gemeenteraad heeft over de wenselijkheid van het kandidaat stellen van Amsterdam voor toekomstige olympische spelen geen inhoudelijke discussie gevoerd. De voor- en nadelen zijn niet uitputtend en systematisch in kaart gebracht, zodat van een afweging van belangen nog geen sprake is geweest. De raad heeft over dit onderwerp geen besluit genomen, maar het college heeft desondanks in de afgelopen tijd kandidaatstelling van Amsterdam voor toekomstige olympische spelen al gesuggereerd. Het college suggereert dit wederom in de hoofdlijnen van het rapport Focus op sport. De SP vindt dat prematuur en onwenselijk.’

Lex Van Drooge, CDA raadslid in Amsterdam: ‘Het is een goed idee om een hoog doel te stellen. Olympische Spelen organiseren is zo’n groot doel; moeilijk te realiseren, maar zeker de moeite waard om te proberen. Het stelt hoge eisen aan creativiteit en durf om iets groots tot stand te brengen. De stad Amsterdam en zijn inwoners (sporters en niet-spporters) kunnen een dergelijke impuls zeker gebruiken.’

Ruud Nederveen, Raadsvoorzitter van VVD huize: ‘Een goed idee. De VVD heeft het ook voorgesteld in een motie bij de begrotingsbehandeling 2007. Overigens pakt het College dit positief op en werkt aan een voorstel samen met de andere Randstedelijke overheden en NOC*NSF. Het is naar mijn idee een goed voorstel om vier redenen:
1. om 100 jaar na de Amsterdamse Olympische Spelen opnieuw de Spelen naar Nederland te halen,
2. een prima kans om Amsterdam en de Randstad op de kaart te zetten als plaats van sport, cultuur en goed organisatievermogen
3. een goede impuls voor de samenwerking binnen de Randstad
4. een uitgelezen kans om veel planologische en infrastructurele hindernissen in de Randstad te overwinnen.

Pauline Buurma, Amsterdams VVD raadslid: de VVD is een groot voorstander om 100 jaar na de komst van de spelen naar Amsterdam deze opnieuw naar Nederland en daarna naar Amsterdam te halen. De olympische spelen kunnen een enorme impuls betekenen op vele gebieden. natuurlijk voor de sportinfrastructuur, de sportbeleving en de sportcultuur, maar ook voor de reguliere infrastructuur, de woningbouw, het voorzieningenniveau. daarnaast is het goed voor de economie en voor het toerisme.

Jos Denissen, CDA duo-raadslid in Amsterdam: ‘Om een stad als Amsterdam goed te besturen heb je een lange termijn visie nodig. Maar ook die moet je ophangen aan concrete doelen. Het binnenhalen van de Olympische spelen 2028 is zo’n doel. Vragen als: Wat heeft het buitenland voor beeld van Amsterdam? Hoe zit het met de ruimtelijke indeling? De infrastructuur en de (sport)accommodaties in Amsterdam? Die komen er in samen. Steden profiteren vaak nog decennia van een dergelijk evenement en er zou een enorme implus voor de sport in Amsterdam, maar mogelijk ook voor het vrijwilligerswerk vanuit gaan. Het mooie is dat je aan een dergelijk doel kunt werken ook als het uiteindelijk niet zou lukken. Mijn opstelling is er met een open mind voor te gaan.’

Jos de Wit, gemeenteraadslid van de VVD in Amsterdam: ‘Het halen van grote sportevenementen naar Amsterdam is een goede zaak. Ook het organiseren van de start van de Tour de France, de Giro d’Italia, de wereldkampioenschappen Voetbal (samen met België) horen in dit sportieve verlanglijstje thuis. Met het veilig en geolied kunnen organiseren van aansprekende en wat langer dan enkele dagen durende sportevenementen laat Amsterdam zien een echte Topstad te zijn. Met het effect dat daarmee wordt bereikt, geven we ons internationale visitekaartje af. Het organiseren van de Olympische spelen is ambitieus. Zoals elke diepte-investering kost ook het organiseren van een dergelijk evenement veel geld. Het is echter een belangrijke impuls voor de infrastructuur van de stad en de wijdere omgeving, waar zowel Amsterdam als Nederland nog jaren nadien veel plezier van zullen hebben. De goodwill die het geeft, laat zich niet altijd op korte termijn vertalen in financieel voordeel. We zijn echter een rijk land, dat ook op dat gebied wel eens wat kan laten zien aan de wereld. Een beetje prestige kan geen kwaad en dat heeft Caroline Gehrels goed begrepen.’