25 mei 2007

De Binnenstad voetgangersvriendelijk?

Op donderdag 7 juni aanstaande bespreekt de PvdA Binnenstad de notitie Amsterdams voetgangersvriendelijk centrum, mobiliteit en openbare ruimte in een oude stad. Leon Deben, een van de opstellers van de notitie en oud-fractievoorzitter, geeft alvast een voorzet.

De Binnenstad is van iedereen, roepen we weleens, en dat geldt ook zeker voor een ‘voetgangersvriendelijke’ binnenstad. U bent dan ook van harte uitgenodigd deel te nemen aan de discussie.

Lokatie: Akantes, Nieuwe Herengracht 95.
Tijd: 20.45 u, zaal open 19.30 u (de PvdA Binnenstad houdt voorafgaand een ALV)

De herinrichting van het bovengrondse tracé van de NZ lijn

Steeds meer en in steeds bredere kring raakten autoriteiten en bewoners overtuigd van het belang van een schone, bruikbare, en goed vormgegeven openbare ruimte. De veranderende functie van de stad als consumptiecentrum heeft het afgelopen decennium laten zien hoe de inrichting van de openbare ruimte bijdraagt aan het welbevinden van zowel bezoekers, bewoners als creatieve werkers.

De grote ingreep en kans op het gebied van de openbare ruimte is de inrichting van het bovengrondse tracé van de NZ-lijn. Het is nog niet te laat deze kans uit duizenden te grijpen en een inrichting te maken die beklijft en die niet berust op ad hoc overwegingen en toevallig aanwezige budgetten.

Als ambitie zouden wij het willen vergelijken met de reconstructie van Parijs in de negentiende eeuw door Baron Haussmann die een ´landmark´ opleverde die herkend wordt tot op de huidige dag. De beroemde stedenontwerper opende zichtlijnen, voegde nieuwe bronnen van monumentaliteit toe, voorzag door de aanleg van ondermeer wegen en riolering in een nieuwe infrastructuur en vergrootte de voorraad open plaatsen en parken in deze stad. Uiteraard gaat de vergelijking niet verder dan de ambitie, voor de rest zijn beide situaties niet goed vergelijkbaar.

Wij propageren geen nieuwe mega-ingrepen maar een heel scala aan bescheiden maatregelen dat indien consequent doorgevoerd tóch een grote impact kan hebben. We leven in 2007 en het grote gebaar is verdacht, zeker met betrekking tot boulevards, avenues en doorgangsstraten. Dichter bij huis zouden we het bouwen van de ondergrondse vervoerslijn, gezien gecompliceerdheid en kosten, echter op een vergelijkbaar niveau moeten inschatten. Maar hoe worden Damrak, Rokin, Vijzelgracht, Ferdinand Bolstraat en aanpalende straten en stegen gereconstrueerd? Welke functies worden in de wanden gerealiseerd? Galeries, warenhuizen, woonappartementen of kantoren en op welke schaal? Het gaat in de beleving immers niet uitsluitend om de fysieke inrichting van straat en stoep. Je moet ook een reden hebben er te lopen en te flaneren.

Wij willen de aantrekkelijkheid beklemtonen van avenueachtige straten, waar je elkaar kunt passeren zonder tegen elkaar op te botsen, waar verblijfsplekken zijn, waar je voor je genoegen gaat zitten, met zo weinig mogelijk verkeerslawaai en zo weinig mogelijk stinkende uitlaten.

Het gaat om meer dan een schone, mooie en bruikbare openbare ruimte. Het gaat om het toekomstig woon- en leefklimaat in het stadscentrum dat zowel voor bewoners als voor gebruikers een enorme stimulans in de goede richting kan krijgen.

De hele notitie is te vinden op www.amsterdambinnenstad.pvda.nl