23 mei 2007

Burgers onder de burgers

Een politiek jaar om nooit te vergeten
Terugblik politieke jaar 2006 fractie PvdA Amsterdam Zuidoost..

Nog nooit heeft de PvdA in Zuidoost zo’n goed verkiezingsresultaat behaald als in maart 2006. De partij behaalde met 17 van de 29 zetels de absolute meerderheid. De partijen die in de voorgaande periode de felste oppositie tegen de PvdA voerden kregen onvoldoende stemmen om in de raad terug te keren of werden gedecimeerd.
De omvang van de fractie in de raad heeft de PvdA niet verleid alles te willen overheersen. Voordurend wordt toenadering gezocht tot andere partijen om het politieke draagvlak te vergroten. Een coalitie werd aangegaan met de VVD.
De samenstelling van de fractie kenmerkt zich door diversiteit. Wie de fractie in de raadszaal ziet, ziet een afspiegeling van de samenleving in Zuidoost. Een afspiegeling die bij andere fracties ontbreekt.

De absolute meerderheid van de PvdA in de raad werd niet door iedereen in dank afgenomen. Bij een deel van de oppositie is sprake van een weerzin tegen alles wat met de PvdA te maken heeft. Zowel binnen als buiten de raad wordt daar blijk van gegeven. De pers duikt daar met graagte op af. Al met al is het voor de fractie geen gemakkelijk begin geweest. De vele nieuwe fractiegenoten waren verbijsterd over de wijze waarop de oppositie keer op keer ten aanval trok.

De moeilijke start heeft niet kunnen verhinderen dat de fractie van de PvdA in de raad niet alleen getalsmatig het verschil maakte maar ook inhoudelijk zijn sporen in het eerste jaar getrokken heeft. In hoofdlijnen zijn de ambities in het bestuursakkoord ‘Investeren in kansen’ verwoord. De afdeling van de PvdA heeft het bestuursakkoord omarmd als een juiste bestuurlijke vertaling van het eigen verkiezingsprogramma.

Tijdens het fractieweekend heeft de fractie boven op het bestuursakkoord nog een aantal accenten gelegd.
De politiek/bestuurlijke vertaling van diversiteit was één van deze accenten. Wat betekent de diversiteit voor de kwaliteitseisen die aan ruimtelijke ordening, welzijn, participatie, e.d. gesteld kunnen worden. De diversiteit van de fractie gerelateerd aan man-vrouw, leeftijd en etnische afkomst moet het mogelijk maken voor de Zuidooster samenleving beleid te ontwikkelen dat meer dan voorheen rekening houdt met de wensen en verwachtingen van de bewoners in hun heterogeniteit.

Een ander onderwerp dat in het werk van de fractie een accent zal krijgen is de bestrijding van de armoede. De kabinetten Balkenende I, II en III hebben ook in Zuidoost hun impact gehad. Armoede is een onderwerp dat weer onderdeel geworden is van de lokale beleidspraktijk. De fractie van de PvdA heeft het betreurd dat armoedebestrijding niet is opgenomen in het bestuursakkoord stad en stadsdelen. Ons DB is echter op de goede weg om toch een samenwerkingsrelatie met de centrale stad aan te gaan om armoede effectief te kunnen bestrijden. Het is voor de PvdA onacceptabel dat in een welvaartstaat als Nederland mensen alleen kunnen overleven met behulp van voedselbanken.

Op initiatief van de PvdA heeft het bestuur afspraken gemaakt met de woningcorporatie Rochdale en met Madi om woninguitzetting als gevolg van het niet kunnen betalen van de huur te voorkomen.

Specifiek heeft de fractie aandacht gevraagd voor de wijze waarop huisbezoeken worden afgelegd aan mensen met een uitkering. Controle is nodig om misbruik van voorzieningen tegen te gaan en daardoor er voor te zorgen dat de middelen bij die mensen terecht komen, waar die middelen ook voor bedoeld zijn. Mensen horen daarbij niet bij voorbaat als verdachte benaderd te worden. De fractie ondervindt bij haar acties om bejegening te verbeteren bij controle steeds meer steun van de kant van de centrale stad.

Participatie is voor de PvdA altijd een belangrijk onderwerp geweest. Participatie betekent deelnemen. Deelnemen aan het maatschappelijke leven. Deelnemen aan arbeidsprocessen. Deelnemen aan sport en cultuur. Deelnemen aan de ontwikkeling van je buurt. Met betrekking tot dat laatste onderwerp is de PvdA een campagne in de raad gestart om mensen daadwerkelijk mee te kunnen laten beslissen over de ontwikkeling van hun wijken “Macht aan de wijken” heet deze actie in navolging van de notitie van Michael van der Vlis uit de zeventiger jaren. Op basis van Michael zijn nota is indertijd de vernieuwing van het bestuurlijk stelsel met stadsdeelraden tot stand gekomen. Naar de mening van de fractie moet in dat proces nog een tandje erbij. Bewoners moeten meer richting kunnen geven aan de investeringen in hun woonomgeving. De PvdA werk bij deze actie samen met CDA, SP en Groen Links.

Om de richting van de initiatieven van de fractie goed te kunnen bepalen heeft de fractie tal van contacten met de samenleving in Zuidoost. Maandelijks houdt de fractie openluchtspreekuren, waar bewoners met de fractie in discussie gaan over onderwerpen die direct hun leef- en woonsfeer betreffen. De fractie onderhoudt ook intensieve contacten met wijkorganisaties en het maatschappelijk middenveld. De contacten met de partij lopen hier enigszins bij achter. De afdeling is het afgelopen jaar overbelast geweest met de voorbereidingen van een drietal verkiezingen. De fractie hoopt het komende jaar de contacten met de afdeling en met name de afdelingsgenoten te kunnen intensiveren. Samen kunnen we nog meer.

Samen met het DB heeft de fractie van de PvdA het afgelopen jaar al heel veel tot stand gebracht van hetgeen de bewoners in het verkiezingsprogramma was voorgespiegeld. De jonge fractie met veel nieuwe politici heeft zich in korte tijd het metier van volksvertegenwoordiger eigen gemaakt en geeft middels tal van initiatieven richting aan de ontwikkeling van Zuidoost. De fractie heeft zich ook in korte tijd ontwikkeld tot een hechte eenheid. De verschillende competenties aaneengesmeed vormt de fractie een hechte keten. De toekomst ziet er wat dat betreft hoopgevend uit.

Lourens Burgers,
Fractievoorzitter PvdA