1 mei 2007

'1-mei-taart voor straatreinigers'

De PvdA-fractie van De Baarsjes zet op de Dag van de Arbeid medewerkers van de stadsdeelwerf in het zonnetje. Fractieleden Ria Logtenberg en Yüksel Kaplan brengen 40 medewerkers een grote taart. Logtenberg ligt toe: "Dit zijn echte harde werkers. Wanneer er een dagje niet gewerkt zou worden, worden ze meteen gemist door alle bewoners. Want zonder hun inzet ligt er al snel overal troep. Bovendien valt 1 mei precies na Koninginnedag: ongeveer de drukste dag van het jaar voor de stadsdeelwerf. Dus dan is een traktatie wel op zijn plaats."

De stadsdeelwerf zorgt voor het ophalen van vuilnis en het schoonhouden en onderhouden van straten, pleinen en plantsoenen. Belangrijk werk, maar Logtenberg merkt dat het vooral bij jongeren weinig aanzien heeft. Dat zit haar dwars: "Dit werk is van basisbelang. Als het niet wordt gedaan, komt er steeds meer troep, ergernis, vervelend gedrag en na een tijdje ongedierte."

Toch willen veel jongeren niet bij de werf werken. Logtenberg: "Ze willen niet in een oranje vestje gezien worden door vrienden. Ik vind het heel erg dat sommige jongeren er zo over denken. Het is zo belangrijk, dat je er ook echt trots op kunt zijn. En het is ook leuk: je kan genieten van je resultaat, een schone straat. En je werkt vaak met een ploeg collega’s."
De fractie is bovendien behoorlijk tevreden over het werk van de werf. Natuurlijk ligt er regelmatig troep in De Baarsjes, maar het ligt er met dank aan de werf meestal niet lang. Ook zullen weinig mensen nog hondenpoep op de stoep aantreffen. Kaplan: "Het gaat steeds beter en de tevredenheid van de Baarsjesbewoners over de openbare ruimte stijgt. Maar helaas bieden nog veel mensen bieden hun grofvuil op verkeerde dagen aan, of zij zetten het naast de bakken. Dat zorgt voor ergernis bij andere bewoners, maar die mag natuurlijk niet op het conto van de medewerkers van de werf worden geschreven!"

Met de actie wil de fractie daarom de waardering voor het werk van de stadsdeelwerf tonen. Bovendien wil zij zo de Dag van de Arbeid promoten. Vroeger vond de 1 mei viering plaats om voor basale arbeidsrechten te strijden, zoals de 8-urige werkdag. Nu gaat het om waardering voor het werk en, aldus Kaplan en Logtenberg, ook om solidariteit met de arbeiders.

De Partij van de Arbeid heeft in het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes 8 van de 17 zetels in de deelraad. Er is een coalitie gevormd met de VVD. Een schoon stadsdeel, participatie en werk voor jongeren zijn speerpunten van de fractie.