27 april 2007

Nieuw winkelcentrum Mosveld

Bijna drie weken geleden was er een informatieavond in het NH City North Hotel over de voorbereidende plannen voor het nieuwe winkelcentrum op het Mosveld. Er werden twee plannen gepresenteerd door de projectontwikkelaars van ING/Ymere en Multi Vastgoed. Het Dagelijks Bestuur heeft aan hen de opdracht gegeven om een nieuw winkelcentrum te ontwikkelen op het Mosveld. De ontwikkelaars kregen ook de opdracht om een goede plaats te zoeken voor de markt en er moesten in het plan nieuwe woningen worden gerealiseerd.
De avond was enerzijds een informatieavond en anderzijds werd er naar de mening van de bewoners gevraagd. Want het Dagelijks Bestuur gaf aan dat de mening van de bewoners en de ondernemers in het gebied, mee zullen wegen in de keuze voor één van de twee plannen. De formele plannen over het Mosveld worden namelijk pas na de zomer gemaakt, wanneer de stadsdeelraad heeft gekozen voor één van de plannen.
Bij beide plannen geldt dat de ambities hoor reiken. Waar beide opperen dat het de buurten rondom het Mosveld moet verbinden, valt het op dat de hoogbouw wel erg uit de toon springt met de bestaande bebouwingen. Alle twee ontwikkelaars zeggen rekening te hebben gehouden met de verkeersstromen, ook komen er nieuwe locaties voor winkels en worden er ruime parkeergarages gerealiseerd. Wat misschien het meeste opvallende verschil is in de plannen, is de plaats van de markt: in het plan van Multi Vastgoed blijft dat een lange markt op ongeveer de huidige locatie en in de plannen van ING/Ymere komt een groot gedeelte van de markt onder een verbreed viaduct. Daarnaast wordt in het plan van ING/Ymere het AH-gebouw gerenoveerd en krijgt het horeca met terrassen aan de voorkant, in het plan van Multi Vastgoed moet het AH-gebouw plaats maken voor nieuwbouw.
Ondanks alle mooie plannen was er bij het verlaten van het hotel geregeld een nostalgisch geluid te horen. Menig bewoner bleek warme herinneringen te koesteren aan de tijd dat het Mosveld nog het kloppend hart was van Noord en de Volewijckers er wekelijks hun voetbalkunsten vertoonden. “Maar ja,” verzuchtte een al op leeftijd zijnde man “die tijd komt toch nooit meer terug.”
Beide plannen hebben voor- en tegenstanders, en hebben hun goede en minder goede kanten. Laten we hopen dat de deelraad een keuze maakt die brede steun krijgt van de bewoners in de buurt en ook van de ondernemers die in het gebied werkzaam zijn.