18 april 2007

Stadspas voor alle Amsterdammers

Manon van der Garde, fractievoorzitter van de PvdA Amsterdam, wil de Stadspas beschikbaar maken voor iedere Amsterdammer. Deze pas geeft korting op tal van activiteiten en instellingen, waaronder de dierentuin, musea, theaters, maar bijvoorbeeld ook sportlessen. De pas is nu gratis beschikbaar voor minima en ouderen, maar de PvdA wil dat ook alle andere Amsterdammers voor een redelijk bedrag deze pas kunnen aanschaffen.

De Stadspas in Amsterdam bestaat al 18 jaar. Uit onderzoek van dienst Onderzoek & Statistiek blijkt dat van de mensen die in aanmerking komen voor de Stadspas, zo’n 81% de pas ook daadwerkelijk bezit. Onder hen is grote tevredenheid over de Stadspas.

Volgens Manon van der Garde is de uitbreiding van de pas goed voor de gebruikers en instellingen die meedoen aan de Stadspas. “Voor mensen met een minimuminkomen moet de pas gratis blijven en de kortingen en aanbiedingen aantrekkelijk. Als daarnaast meer Amsterdammers gaan meedoen betekent dat we een nog groter aanbod van activiteiten en instellingen aan gebruikers van de Stadspas kunnen aanbieden. Daarnaast kan de uitbreiding ervoor zorgen dat instellingen meer bezoekers over de vloer krijgen die nu nog wegblijven.”

Van der Garde verwacht dat de pas ergens tussen de € 55 en € 80 per jaar gaat kosten. “In Rotterdam is er al een pas voor alle inwoners, de Rotterdampas. Deze kost € 55. Voor dat bedrag krijg je bij veel instellingen en activiteiten in de stad korting. Door het invoeren van de Rotterdampas wordt er een nieuw publiek aangeboord voor activiteiten en instellingen. Daardoor hebben zowel de organisaties als de bewoners er profijt van.