18 april 2007

'Betere controle op grote projecten.'

De PvdA-fractie Amsterdam wil de informatievoorziening over grote projecten in de stad aanzienlijk verbeteren. Financiële risico’s komen op deze manier sneller aan het licht. Met de nieuwe regeling die de PvdA voorstelt, namelijk om risico’s bij grote projecten structureel in kaart te brengen, kan er in de toekomst gewerkt worden aan een beter risicomanagement,.

Met de nieuwe regeling moet het college bij grote projecten zeer regelmatig de risico’s opnieuw inschatten en afwegen. Verrassingen die pas aan het eind of halverwege het project naar boven komen – denk hierbij aan het Afval Energie Bedrijf en de grondsanering van grote gebieden – moeten daardoor worden uitgesloten. Door de continue informatievoorziening wordt de gemeenteraad niet alleen passief, maar vooral ook actief betrokken bij de voltooiing van projecten.

In Amsterdam is risicomanagement van groot belang, aangezien deze stad voortdurend in ontwikkeling is en daardoor veel te maken heeft met grote projecten .

Op dit moment zijn er wel regelingen waarbij de ontwikkeling van grote projecten op de voet gevolgd kunnen worden. Deze verschillen echter per project en zijn te vrijblijvend waardoor er tot nu toe niet optimaal gebruik van werd gemaakt.