16 april 2007

Burgers onder de Burgers

Integraal veiligheidsbeleid in Zuidoost

Onveiligheid is een situatie waarin mensen zich niet wel bevinden. Een onveilige woon- en leefomgeving zullen mensen zo snel mogelijk willen verlaten. Wie de mogelijkheden heeft, die vertrekt. Wie die mogelijkheden niet heeft die moet blijven. Duurzame onveiligheid in de woon- en leefomgeving leidt daardoor tot wijken in neergang.
Veiligheid is daarom tijdens deze bestuursperiode evenals in de voorgaande een topprioriteit in het stadsdeel Zuidoost. De ontwikkeling van integraal veiligheid staat prominent als eerste onderwerp in het bestuursakkoord 2006 – 2010 “Investeren in kansen”. Door meer integraal te gaan werken zijn de kansen op een voor de bewoners veiliger Zuidoost immers doelgericht te benutten. De kost gaat voor de baat uit. Voor de fractie van de PvdA is de ontwikkeling van integraal veiligheidsbeleid daarom ook deze periode één van de belangrijkste opgaven van het bestuursakkoord.

Een extra stimulans voor de fractie om een tandje extra in te zetten voor de veiligheid van de bewoners was het rapport van de rekenkamer over het veiligheidsbeleid in Amsterdam, waarbij Zuidoost één van de onderzochte stadsdelen was. Kort gezegd was het oordeel van de rekenkamer dat er in Zuidoost veel aan veiligheid wordt gedaan. Dat de kwaliteit van de probleemanalyse en de inhoudelijke en financiële onderbouwing echter voor verbetering vatbaar zijn. De regievoering door het stadsdeel zal daardoor kunnen versterken. Van de Raad werd gezegd dat deze wel kritisch is, maar verzuimt voor het Dagelijks Bestuur heldere kaders te formuleren.

De fractie van de PvdA heeft ter besluitvorming in december een notitie aan de raad ter besluitvorming voorgelegd. Deze Strategische Referentienotitie Integraal Veiligheidsbeleid Zuidoost behelst een aanzet richting het DB om het in het Bestuursakkoord gevraagde kaderstellende integraal veiligheidsbeleid verder voor te bereiden. Een aantal fracties had gevraagd nog een keer over de notitie in commissieverband nader van gedachten te kunnen wisselen. Tijdens de commissievergadering Middelen en Veiligheid van afgelopen donderdag heeft deze discussie plaatsgevonden.

Kern van het integraal veiligheidsbeleid is dat de bijdrage van het stadsdeelbestuur aan de veiligheid van de bewoners vooral aan de voorkant van de veiligheidsproblematiek gelegen is. Het voorkomen van onveiligheid is beter dan het genezen ervan en daar ligt juist de kracht van het stadsdeel. Van daaruit is het ook veel gemakkelijker om met je veiligheidspartners tot geslaagd beleid te komen, waarbij ieder weet wat hem te doen staat. Politie en Justitie hebben vooral taken en bevoegdheden bij de bestrijding van de onveiligheid en vormen aan die kant van de veiligheidsketen een belangrijke partner. Woningcorporaties, welzijnsstichtingen, onderwijsinstellingen, sport en kerkelijke organisaties, winkeliersverenigingen, maar vooral ook bewoners en bewonersorganisaties zijn juist aan de voorkant belangrijke partners. Zij zijn de oren en de ogen van het stadsdeel. Door systematisch niet alleen te kijken naar de veiligheidsproblemen zoals deze zich manifesteren, maar ook te kijken naar waar de veiligheid verder wordt bedreigd is een goede prioriteitenstelling te bereiken, zijn adequate afspraken met de veiligheidspartners te maken en kan het stadsdeel daadwerkelijk de regie van het veiligheidsbeleid op zich nemen. Door bundeling van krachten neemt de effectiviteit van de investeringen in veiligheid toe.
Op de VVD na konden de aanwezige fracties zich vinden in de lijnen zoals de PvdA in de Strategische referentienotitie heeft geschetst. De VVD sprak een voorkeur uit voor een meer op de bestrijding van onveiligheidincidenten gericht investeringskader.

Lourens Burgers