7 april 2007

De Chassékerk blijft behouden voor de buurt!

Tijdens de raadsvergadering van 27 maart jl. heeft de deelraad van de Baarsjes een belangrijk besluit genomen ten aanzien van de Chassékerk. Een meerderheid van PvdA, D66 en Groen Links heeft het Dagelijks Bestuur opdracht gegeven een variant voor de Chassékerk uit te werken, waarbij de kerk behouden blijft en in de kerk ruimte wordt geboden voor begeleid wonen, maatschappelijke voorzieningen en een gymzaal. Dit is een erg belangrijke, politieke beslissing over een onderwerp waar al heel veel jaren in de deelraad over wordt gesproken. In het verleden hebben met name de fracties van de VVD en Groen Links gepleit voor sloop van de kerk.
De PvdA fractie heeft zich de afgelopen jaren hard ingezet voor behoud van de Chassékerk voor de buurt en is ontzettend blij dat, heel toepasselijk, de kogel nu eindelijk door de kerk is. Het besluit komt tegemoet aan een langgekoesterde wens van de buurt en de PvdA: behoud van de kerk omdat zij één van de schaarse monumentale gebouwen in de Chassébuurt is en omdat de kerk een belangrijke rol speelt bij de identiteit en uitstraling voor de buurt.
Als het gaat om de invulling van de kerk, hebben wij ons hard gemaakt voor een sociale functie die past in de buurt, zodat de Chassékerk ook in de toekomst echt iets van de buurt is. Begeleid wonen en maatschappelijke voorzieningen passen daar goed bij. Ook zal er extra geld worden uitgetrokken voor een gymzaal. Een gymzaal is hard nodig voor de scholen in De Baarsjes. Met name de St Jan barst uit zijn voegen en heeft dringend een moderne sportzaal nodig. Daarnaast is het, in het licht van de ontwikkelingen rond de kantoortijdenschool en de uitbreiding van sportbuurtwerk, belangrijk dat er een gymzaal in het stadsdeel bij komt. Wij vinden de mix van begeleid wonen, maatschappelijke voorzieningen en een gymzaal een hele goede, met name vanwege het buurtgebonden, sociale en sportkarakter.
Het voorlopig ontwerp van de kerk zal in december 2007 aan de raad worden voorgelegd. De PvdA-fractie kijkt daar met veel plezier naar uit. Wordt vervolgd!

De foto is gemaakt door Leen Visser.