5 april 2007

Verslag Gemeenteraad en inbreng PvdA

PvdA in de gemeenteraad op 4 april 2007

Raadsverslag nr.46 door Thijs Reuten over de inbreng van de PvdA in de gemeenteraad.

Mondelinge vragen

Onderzoek van rechercheurs Dienst Werk en Inkomen: PvdA wethouder Hennah Buyne antwoordde op vragen van de SP over het werk van rechercheurs van de Dienst Werk en Inkomen. Met korte en heldere antwoorden stelde ze de gemeenteraad gerust. Ze nam onder meer de onrust weg die blijkbaar ontstaan is naar aanleiding van verhalen of de onbedoeld gewekte indruk dat bijvoorbeeld weigering om mee te werken aan een onderzoek in een buurt gevolgen zou kunnen hebben voor individuele uitkeringen. De wethouder zei desgevraagd dat de medewerkers van de DWI al gewezen zijn op het belang van blijvend correct en zorgvuldig optreden bij buurtonderzoeken.

Vragen over G4-brief tewerkstellingsvergunningen burgers nieuwe lidstaten: Op vragen van GroenLinks antwoordde wethouder Herrema dat hij niet gelukkig was met alle passages in de brief die namens de vier colleges van de grote steden naar de Tweede Kamer is gestuurd. Wat hem betreft is in de uiteindelijke brief het accent teveel komen te liggen op het willen verlengen van het systeem van tewerkstellingsvergunningen. Wethouder Herrema zegde desgevraagd toe dat hij de Tweede Kamer zou informeren over de wat genuanceerdere visie van het Amsterdamse gemeentebestuur.

Initiatiefvoorstel PvdA over werken in onderwijs, zorg en veiligheid
PvdA-fractievoorzitter Manon van der Garde maakt zich zorgen over de dreiging van verder oplopende personeelstekorten in de zorg, in het onderwijs en bij de politie, met name vanaf 2009. ‘Tekorten in deze sectoren doen zich altijd wel voor in de grote steden, maar wij willen precies weten waarom zodat we er misschien op tijd iets aan kunnen doen’, aldus Van der Garde. ‘We zijn gaan praten met onderwijzers, agenten en verpleegkundigen. Vrijwel iedereen vindt het werken in de stad leuk, maar er wordt vaak een grotere belasting en werkdruk ervaren.’ De PvdA stelde met steun van de gemeenteraad voor dat er nog eens heel goed gekeken wordt naar alle onderzoeken hierover en dat er anders dan voorheen een overkoepelende analyse wordt gemaakt van het probleem zoals het zich in de grote steden voordoet. Dit alles gericht op oplossingen, zodat tijdig actie kan worden ondernomen. Gedacht kan worden aan extra training en opleiding voor het zware werk in de steden en eventueel een daaraan gekoppelde beloningsdifferentiatie.

• Klik hier voor het initiatiefvoorstel van Manon van der Garde

Preventief fouilleren
    PvdA-fractievoorzitter Van der Garde maakte onomwonden duidelijk dat de PvdA dit sinds de eerste discussie hierover in 2002 altijd een zeer zwaar middel heeft gevonden. ‘Dat is nog steeds zo en zal zo blijven’. Dat betekent ook dat de PvdA bij de beoordeling van de nu door de burgemeester voorgelegde wijziging van de procedure dezelfde voorwaarden hanteert als in 2002. De raad moet de controle hebben over de aan te wijzen gebieden, die gebieden moeten specifiek zijn en er moet vooraf overlegd worden met bijvoorbeeld de stadsdelen. Daarnaast moet duidelijk sprake zijn van een concrete dreiging of vermoeden van onveilige situaties en moet het middel ook voorafgegaan zijn door inzet en uitputting van andere middelen.

Manon van der Garde verbaasde zich over het standpunt van de VVD. De VVD vindt het voorstel van de burgemeester niet ver genoeg gaan en is zoals bekend voorstander van preventief fouilleren in de hele stad en het terugdringen van de rol van de gemeenteraad omdat dat de flexibiliteit zou beperken beperkt. Dit bracht de VVD tot de opmerkelijke conclusie dan maar tegen deze (beperkte) uitbreiding en flexibilisering van de inzet van dit zware middel te stemmen.

De burgemeester zei desgevraagd dat het huidige voorstel wat hem betreft niet zal leiden tot preventief fouilleren in de hele stad. De door GroenLinks gewekte suggestie dat dat het geval zou zijn, verviel daarmee en de coalitiepartij kon niet helder maken waarom de PvdA op basis van dit voorstel ‘iets uit te leggen zou hebben naar de kiezer’. De PvdA-fractievoorzitter herhaalde aan het slot van het debat nog maar eens dat de PvdA zorgvuldig en consistent is, ook met wat er in de verkiezingscampagne over dit onderwerp is gezegd. Van de Garde: ‘De VVD vindt het geen uitbreiding terwijl het volgens GroenLinks zelfs een uitbreiding is naar de hele stad. Vervolgens wordt door beide partijen gesteld dat de PvdA iets heeft uit te leggen. Wat Amsterdam West betreft, daar is het inderdaad zo dat je niet zomaar het middel moet inzetten als er iets gebeurt. Dat kan werken als olie op het vuur, maar dat geldt ook elders. Dat heeft oud-wethouder Aboutaleb inderdaad scherp neergezet. Maar dat doet niets af aan het feit dat ook voor dit deel van de stad voor de PvdA gold en geldt dat als het nodig is, onder strikte voorwaarden het in een specifiek gebied daar ook kan’. Het voorstel voor de gecontroleerde uitbreiding van de mogelijkheden voor preventief fouilleren om de stad veiliger te maken haalde uiteindelijk door de tegenstem van de VVD geen meerderheid en kreeg alleen steun van CDA en PvdA.

Rapport Rekenkamer over reïntegratie-inspanningen Amsterdam
    De zogenoemde ‘reïntegratie bedrijven’ proberen in opdracht van de gemeente mensen weer aan het werk te helpen of bijvoorbeeld door training en cursus voor te bereiden op sollicitaties en het vinden van een baan. Daar blijkt, volgens het rapport van de Rekenkamer, het nodige mis mee te zijn. Lang niet alle bedrijven behalen de gewenste resultaten, wat natuurlijk zonde is van het geld. PvdA-raadslid Emre Unver stelde om te beginnen vast dat Amsterdam er inderdaad onvoldoende in is geslaagd om mensen effectief aan het werk te helpen, de uitstroom uit een uitkering. Gelukkig is het beleid om de instroom te beperken wel succesvol, stelde Unver. De PvdA’er greep de nieuwe contracten die moeten worden afgesloten aan om de wethouder te vragen voor de zomer met plannen te komen die duidelijk maken dat Amsterdam kritisch is op de door de bedrijven geleverde kwaliteit. Als controle daarop niet goed geregeld is in de contracten moet dat dus beter en daarom stelde Unver voor gedurende de contractperiode mee te kijken bij de bedrijven zelf.

De nieuwe wethouder Hennah Buyne zei zich op opmerkingen uit de raad daarover inderdaad gesteund te voelen door de discussie, want er moet inderdaad iets worden ondernomen om simpelweg de doelstellingen in het programakkoord te halen. De wethouder keek ook nadrukkelijk naar deze doelstellingen en zal die als uitgangspunten nemen bij het aanpassen van de werkwijze en het aan de slag gaan met nuttige aanbevelingen van de Rekenkamer. Voor de zomer komen er inderdaad aanvullende plannen. Het voorstel van Unver voor een betere kwaliteitscontrole van reïntegratiebureau’s werd aangenomen.

Uitbreiding sportvoorzieningen Driemond
    In Driemond (stadsdeel Zuidoost) is een uitbreiding van de sportvoorzieningen gepland, onder andere met een sporthal. Aangezien die in de hoofdgroenstructuur komt moet daar extra zorgvuldig naar worden gekeken. Michiel Mulder stelde zich namens de PvdA op het standpunt dat de positieve beslissing van het stadsdeel Zuidoost belangrijk is en de nieuwe voorzieningen duidelijk in een behoefte voorzien, maar misschien nog wel belangrijker dat er compensatie plaatsvindt van het groen dat door de bouw van de hal verloren gaat. Mulder gaf, net als wethouder Van Poelgeest, wel aan dat dergelijke bouwplannen in de hoofdgroenstructuur natuurlijk wel uitzonderingen moeten blijven en dat er onverminderd kritisch moet worden gekeken naar dergelijke plannen evenals naar de compensatiemogelijkheden.

Uitvoeringsbesluit Beethoven
    Over dit Zuidas-deelplan is intensief gesproken in zowel het stadsdeel als de gemeenteraad. Het behelst onder meer twee culturele voorzieningen in het Zuidas-gebied, waarvan er één door een private partij moet worden ingevuld en betaald. Ook komt er nieuwbouw voor het Sint Nicolaas Lyceum, dat al meer dan tien jaar bezig is met een nieuwe plek.

In vervolg op de commissiebehandeling stelde woordvoerder Thijs Reuten vast dat de PvdA ervan uitgaat dat er inderdaad, zoals de wethouder heeft toegezegd, zorgvuldig zal worden omgesprongen met de kerkgangers van het te slopen kerkgebouw. Voor wat betreft de fietspaden is andermaal duidelijk gemaakt door de gemeenteraad dat de definitieve beslissing over het fietspadennetwerk pas bij de Visie 2007 aan de orde is en er dus rekening mee moet worden gehouden dat er nog aanpassingen kunnen komen als de Visie daar aanleiding toe geeft. Tenslotte wilde Reuten van de wethouder horen wat hij na de toezegging in de commissie nu concreet in de plannen wil aanpassen om de hoogte van het nieuwe schoolgebouw, met name gelet op de bezwaren van de bewoners van de flat die net buiten het plangebied staat, te beperken.

Wethouder Van Poelgeest zegde toe de raad over de oplossing die voor de kerk wordt gevonden op de hoogte te zullen houden. Met betrekking tot de school stelde de wethouder namens het college voor in ruil voor een flink bedrag uit de grondopbrengsten in het gebied, de omwonenden mede vanwege de gevoelens bij veel raadsfracties en de inspraakreacties deels tegemoet te komen. Door het gedeeltelijk ondergronds brengen van de sportvoorzieningen van de school kan de hoogte van het gebouw tot 25 meter (was 30) worden beperkt. Voor de PvdA-fractie was dit net als voor GroenLinks, CDA en D66 voldoende om met het plan te kunnen instemmen en hoewel het natuurlijk nog steeds een gebouw van 25 meter wordt, is het winst dat er uiteindelijk toch geld op tafel is gekomen om een behoorlijke verlaging van de bouwhoogte te realiseren.

Onderbesteding infrastructuur
    PvdA-verkeerswoordvoerder Myriam Bergervoet merkte op dat de wat de PvdA betreft er in de toekomst een andere regeling moet komen voor het omgaan met niet uitgegeven geld voor onderhoud aan wegen, bruggen etc. Op dit moment is er een afspraak dat overgebleven geld aan andere vergelijkbare projecten kan worden besteed, buiten de begrotingssystematiek om. De PvdA zou graag in de toekomst willen kijken of er niet toch een meer integrale afweging kan worden gemaakt door het geld in principe terug te laten vloeien naar de algemene middelen zoals gebruikelijk bij het niet geheel uitgeven van door de raad goedgekeurde begrotingsposten. Het nu voorliggende verdeelvoorstel op basis van de geldende afspraak werd door de raad gesteund.