24 maart 2022

Inbreng duidingsdebat fractievoorzitter Marjolein Moorman

Inbreng duidingsdebat door Marjolein Moorman, fractievoorzitter PvdA Amsterdam

Donderdag 24 maart 2022

Gefeliciteerd aan alle nieuwe raadsleden met de installatie. En gefeliciteerd aan alle stadsdeelcommissieleden, specifiek ook aan de Weesper Amsterdammers. Ik ben zeer trots en verheugd dat deze mooie plek nu ook een stuk van Amsterdam is. Wij zullen zeer ons best doen alle Weesper Amsterdammers zich nog meer thuis te laten voelen.

Gisteren namen we afscheid van de oude raad. Als je luistert naar de afscheidswoorden van diegenen die niet zijn herkozen, hoor je weer hoe bijzonder het is dat wij hier allen mogen zijn. ‘Het euforische gevoel van je eigen stad mogen dienen’, zoals een van de raadsleden dat mooi verwoordde. Gekozen uit al die Amsterdammers om de komende jaren de stad beter, mooier te maken. Samen problemen op te lossen, de toekomst van de stad vorm te geven.

De democratie en het leven in vrijheid is van grote waarde, dat besef dringt nog sterker door in een tijd dat de afschuwelijke beelden en verhalen uit Oekraïne ons dagelijks  bezig houden en miljoenen mede-Europeanen op de vlucht zijn voor geweld en vervolging door een oorlog waar zij niet zelf voor hebben gekozen. Het doet ons beseffen hoe belangrijk het is om onze democratische waarden te koesteren.

26 partijen deden mee aan de verkiezingen. 558 kandidaten stonden op de lijst. Het is mooi te zien dat zoveel mensen zich in willen zetten voor de stad. Ik dank alle partijen en kandidaten voor een mooie en eerlijke campagne, waarin ik veel collegialiteit heb ervaren. En vooral ook heel veel liefde voor Amsterdam. Zoals Eberhard van der Laan altijd zei: In de eerste plaats zijn we Amsterdammers en dan pas partijpoliticus. Maar natuurlijk zijn er wel verschillen in de manier waarop we naar de stad kijken en naar de oplossingen die we zien voor problemen waarmee onze stad wordt geconfronteerd. Op basis van die verschillen, maakt de kiezer uiteindelijk haar afweging en de optelsom van al die individuele keuzes bepaalt uiteindelijk wie hier plaats mogen nemen. “De vreugde over de winst op de uitlagenavond van de een, de teleurstelling na een tegenvallend resultaat op het gezicht van de ander”. Zoals verkenner Lodewijk Asscher herkenbaar schrijft in zijn brief. Ik dank hem voor zijn snelle en heldere verkenning en het advies waarin mijn partij zich goed kan vinden.

Dat wij hier met zijn allen mogen zitten, is het resultaat van duizenden individuele afwegingen. Sommige partijen keren niet terug in de raad, zoals de ChristenUnie en Partij van de Ouderen. Andere partijen komen nieuw binnen, zoals VOLT, of krijgen voor het eerst mandaat, zoals JA21. Mijn felicitaties voor beiden. Een partij wist zich zelfs te verdriedubbelen, BIJ1, een bijzonder knappe prestatie. Gefeliciteerd.

Ik dank alle Amsterdammers die ons als nieuwe raad het vertrouwen hebben gegeven om de toekomst van onze stad vorm te geven.  Maar met pijn in mijn hart constateer ik ook dat meer dan de helft van de Amsterdammers de gang naar de stembus niet heeft gemaakt en niet heeft meebeslist over de vorming van een nieuw stadsbestuur. Er zijn al veel oorzaken genoemd: Geen interesse in lokale politiek, niet weten wat je dan moet stemmen of, nog erger, weinig vertrouwen hebben dat je stem ook echt verschil kan maken of wordt gehoord. En dat gevoel is niet gelijk verspreid over de stad. Er zijn grote verschillen in opkomstcijfers in de verschillende delen van de stad. Met als dieptepunt een wijk in Nieuw West waar minder dan 1 op de 5 stemgerechtigden is gaan stemmen (Osdorp Midden 18%). Ik vind het belangrijk dat wij als raad, als bestuur van de stad, ons altijd realiseren dat wij er zijn voor alle Amsterdammers. En vooral voor diegene die ons het hardste nodig hebben. En dus zeker ook voor diegenen die hun stem niet hebben laten horen om wat voor reden dan ook. Want eroderend vertrouwen is een helder signaal dat mensen iets anders van hun overheid verwachten. Om mensen goed te kunnen vertegenwoordigen is het noodzakelijk dat wij begrijpen waarom mensen niet gaan stemmen en ons verdiepen in de achterliggende oorzaken van de lage opkomst. Dat is geen uniek politiek standpunt, dat is een breed gedeelde wens. En daarom dien ik namens de hele gemeenteraad een motie in om het voornemen van de burgemeester om de lage opkomst te onderzoeken, te onderstrepen.

Voorzitter, de PvdA heeft bij de afgelopen verkiezingen campagne gevoerd voor de ziel van Amsterdam, een stad waar we zielsveel van houden. De ziel van Amsterdam wordt gevormd door al die Amsterdammers die willen dat het niet alleen goed gaat met henzelf, maar ook met een ander. Die voor elkaar opkomen en voor elkaar opstaan. We hebben campagne gevoerd voor gelijke kansen, voor eerlijk delen, voor betaalbare huisvesting, voor een groene toekomst. Het zijn geen nieuwe idealen. Maar de kiezer heeft laten zien dat zij ze in deze tijd nog steeds van belang acht. De PvdA is opnieuw de grootste partij van de stad geworden. Ik ben heel dankbaar voor het in ons gestelde vertrouwen en heel blij dat Amsterdammers hebben gekozen voor een sociale koers van hun stad, in het bescheiden stemmend besef dat we wel de kleinste grootste partij ooit zijn en het grootste deel van de Amsterdammers niet op ons heeft gestemd. Ook voor hen willen we er zijn. Duidelijk is wel dat Amsterdam heeft gekozen voor een stadsbestuur met progressief linkse signatuur. Samen met GroenLinks en D66 willen wij onderzoeken hoe we zo’n stadsbestuur zullen vormgeven, zoals de verkenning heeft uitgewezen.

Voorzitter, het begin van deze nieuwe raadsperiode markeert een nieuw begin, een nieuwe start. De komende periode zal niet perse eenvoudig worden. De uitdagingen zijn groot. We kampen met de naweeën van corona, die veel mensen heeft getroffen en ook de stadsfinanciën flink heeft geraakt. De agressie van Poetin, zorgt in onze stad voor een grote stroom mensen die op zoek zijn naar veiligheid, maar zorgt ook voor stijging van de gasprijzen in huishoudens die nu al nauwelijks rondkomen en maakt economische vooruitzichten somber. De ongelijkheid is overal zichtbaar in de stad. Vorig jaar verdubbelde in Amsterdam zowel het aantal miljonairs als het aantal huishoudens dat afhankelijk is van de voedselbank. Sommige buurten liggen hemelsbreed maar een paar minuten fietsen uit elkaar, maar de afstand bedraagt jaren als het gaat om leven in goede gezondheid.

Dit soort grote problemen kunnen we alleen samen oplossen. En ik spreek dan ook de wens uit dat we het echt samen gaan doen. Raad en college, oppositie en coalitie, stadsdelen en centrale stad, de bewoners en ondernemers in onze prachtige stad samen met het bestuur. Ik kijk er enorm naar uit om met u allen samen te werken de komende jaren.

Voorzitter, ik sluit af en doe dat met een dichtregel van Henriette Roland Holst dat mij altijd hoop, inspiratie en vertrouwen geeft in een toekomst waar ik naar uit kijk:

“De zachte krachten zullen zeker winnen in ’t eind”.

Dankuwel!