14 februari 2007

Onbegrijpelijke bescherming ambtenaar bij weigering sluiten homohuwelijk.

Het nieuwe regeerakkoord: Onbegrijpelijke bescherming ambtenaar bij weigering sluiten homohuwelijk.

Ria Logtenberg en Bianca Driessen (fractie PvdA stadsdeel De Baarsjes)
13 februari 2006

Volgens het nieuwe regeerakkoord mogen ambtenaren van de burgerlijke stand op grond van gewetensbezwaren weigeren om een homohuwelijk te sluiten. Wij vinden dit onacceptabel en roepen de PvdA en haar coalitiepartners op deze passage uit het regeerakkoord te verwijderen.

Ambtenaren vormen het gezicht van de overheid. Deze overheid zou het voorbeeld moeten geven als het gaat om gelijkheid en non-discriminatie. Het is geheel in tegenstelling met deze voorbeeldfunctie dat ambtenaren van de burgerlijke stand, om wat voor reden dan ook, mogen weigeren een homohuwelijk te voltrekken.

Het regeerakkoord gaat zelfs nog verder: mochten er in de gemeenten problemen ontstaan doordat ambtenaren weigeren homohuwelijken te sluiten, dan zijn het niet de homo’s en lesbiennes die beschermd worden, maar worden er maatregelen genomen om de rechtszekerheid van gewetensbezwaarde ambtenaren veilig te stellen.

Ons inziens is hier sprake van gelegaliseerde homodiscriminatie door overheidsfunctionarissen, en daarmee wordt een volstrekt verkeerd signaal gegeven aan een samenleving waar de homoacceptatie de laatste jaren toch al tanend lijkt. Ook in Amsterdam, in het verleden door velen beschouwd als dé ‘gay capital’, lijkt de acceptatie van homo’s en lesbiennes de laatste jaren af te nemen.

De PvdA in Amsterdam zet zich in om de verschillende bevolkingsgroepen die de stad rijk is bij elkaar te houden en het proces van afnemende tolerantie te keren. Dit was ook altijd de inzet van de landelijke PvdA. Op de PvdA-website is te lezen dat de partij zich grote zorgen maakt over de nog steeds beperkte acceptatie van homoseksualiteit, vooral onder allochtone en orthodox christelijke groepen.” Ook staat geschreven dat: “(..) als iemand er vrijwillig voor kiest ambtenaar van de burgerlijke stand te worden, hij of zij (..) instemt met de taakopvatting, dat wil zeggen het in de echt verbinden van paren ongeacht of ze van het andere geslacht zijn of niet.” (20 november 2006).

In het nieuwe regeerakkoord, waaraan de PvdA heeft meegewerkt, staat nu echter dat ambtenaren van de burgerlijke stand mogen weigeren een homohuwelijk te sluiten en dat de rechtszekerheid van gewetensbezwaarde ambtenaren te allen tijde beschermd wordt. Dit signaal van de nieuwe regering staat haaks op de inzet van de verschillende stadsdelen in Amsterdam om de homoacceptatie te bevorderen. Hoe kunnen wij nu aandringen op homoacceptatie bij de gemeenschap en maatschappelijke en religieuze organisaties, als zelfs overheidsfunctionarissen van de Nederlandse staat hier geen gehoor aan hoeven te geven?

Wij vinden deze passage van het regeerakkoord onacceptabel. Daarom doen wij een oproep aan de PvdA, het CDA en de CU, vanuit de PvdA Amsterdam: Haal dit alstublieft uit het regeerakkoord!

Deze oproep wordt gesteund door: PvdA fractie De Baarsjes, PvdA fractie Oud West, Afdelingsbestuur PvdA De Baarsjes, PvdA Bos en Lommer, Peggy Burke (gemeenteraadslid), Laurent Chambon (raadslid stadsdeel Oud-Zuid), Ab Cherribi (portefeuillehouder stadsdeel De Baarsjes), Fatima Elatik (wethouder stadsdeel Zeeburg), Carolien Gehrels (wethouder Centrale Stad), Anne Graumans (gemeenteraadslid), Tjeerd Herrema (wethouder Centrale Stad), Michel Idsinga (raadslid stadsdeel Zuid-Oost), Tineke Koopman (raadslid stadsdeel Centrum), Aicha Lagha (raadslid stadsdeel Westerpark, Godfried Lambriex (portefeuillehouder stadsdeel De Baarsjes), Ahmed Marcouch (stadsdeelvoorzitter Slotervaart), Edith Mastenbroek (Europarlementariër), Ward Rennen (raadslid stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer), Charlotte Riem Vis (gemeenteraadslid), Karina Schaapman (gemeenteraadslid), Jose van Stigt (Afdeling Westerpark), Martin Verbeet, Stadsdeelvoorzitter Oost/Watergraafsmeer, Arco Verburg (stadsdeelvoorzitter De Baarsjes), Hetti Willemse (gemeenteraadslid)

Wij verwerven steun voor deze oproep onder partijgenoten. Hiermee zijn wij dinsdag 13 februari begonnen. Graag houden wij u op de hoogte van het aantal steunbetuigingen en welke partijprominenten deze oproep steunen.

Het artikel betreft de volgende passage uit het Coalitieakkoord p 37: VI.11:
“Overeenkomstig het destijds geformuleerde beleid brengt zorgvuldige omgang met gewetensbezwaarde ambtenaren van de burgerlijke stand met zich dat in onderling overleg in plaats van de gewetensbezwaarde een andere ambtenaar van de burgerlijke stand een huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht voltrekt, mits in elke gemeente de voltrekking van een dergelijk huwelijk mogelijk blijft. Mochten er in de gemeentelijke praktijk problemen ontstaan, dan zullen initiatieven worden genomen om de rechtszekerheid van gewetensbezwaarde ambtenaren veilig te stellen.”

Afgevaardigden van onze afdeling PvdA De Baarsjes zullen proberen zaterdag 17 februari op het PvdA-congres in Zwolle dit stuk uit het akkoord te halen.

Eerst zal ook donderdag 15 februari, op de partijbijeenkomst in de Sociëteit Caribbean aan de Uylenburgerstraat, dit worden aangekaard. (19-21 uur).

En ook in de stadsdeelsraad gaan wij met dit onderwerp aan de slag, door middel van een motie.

Voor meer informatie:
Ria Logtenberg, tel. 06 23 600 658