'Gratis ov, ook als het inkomenspolitiek is.'
Beste Rikus,
Opnieuw internetproblemen vorige week, waardoor ik je brief niet meteen kon beantwoorden. Technische storing, wordt aan gewerkt, zo snel mogelijk weer operationeel, enzovoorts. Het deed me denken aan het openbaar vervoer. Jij hebt vast ook wel eens tussen de mokkende reizigers staan wachten op een tram of een trein die niet kwam. En altijd wel iemand
die roept: “En daar moeten we ook nog voor betalen?!”
Ja, daar moeten we voor betalen. Maar de laatste tijd staat ‘gratis openbaar vervoer’ volop in de belangstelling. In steden als Rotterdam en Tilburg wordt volop geëxperimenteerd. In onze gemeenteraad is in december een motie van de PvdA en de SP aangenomen die het college opdraagt ook te experimenteren met gratis openbaar vervoer. En dan ligt er sinds kort ook nog een coalitieakkoord dat spreekt over experimenten met gratis OV voor specifieke doelgroepen.
In je brief schrijf je dat je voorstander bent van gratis OV, zolang het mobiliteitsdoeleinden dient en niet gebruikt wordt om inkomenspolitiek te bedrijven. Ik ben het met je eens dat je gratis of goedkoop openbaar vervoer allereerst moet gebruiken om de files te bestrijden en de steden bereikbaar en leefbaar te houden. Dat gebeurt nu ook al, zoals afgelopen zomer bij de werkzaamheden aan de A10. Tjeerd Herrema, onze wethouder verkeer, heeft ambitieuze plannen voor P+R, goedkoop parkeren aan de rand van de stad en dan gratis verder met het openbaar vervoer.
Als woordvoerder verkeer en vervoer houd ik mij natuurlijk bezig met bereikbaarheid. Maar is het niet prachtig als tegelijkertijd andere doelen worden gediend, zoals armoedebestrijding? Zo kan worden voorkomen dat mensen om financiële redenen de deur niet meer uit kunnen en in een isolement terecht komen? Mobiliteit krijgt dan een dubbele betekenis. Kortom, ik ben niet vies van een stukje ‘inkomenspolitiek’. Mijn motto is “de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten”. Daarom ben ik lid van de PvdA. Wist je, Rikus, dat veel Amsterdamse ouderen moeten leven van een minimuminkomen? En daardoor noodgedwongen achter de spreekwoordelijke geraniums zitten? Ik ben dan ook blij dat in de commissie verkeer op woensdag 7 november alle politieke partijen zich uit hebben gesproken voor een proef met gratis OV voor ouderen.
Natuurlijk zal uit zo’n proef blijken dat er nadelen aan gratis OV kleven. Maar daarvoor is het tenslotte ook een proef. En je hebt volstrekt gelijk, ‘gratis OV’ is natuurlijk niet gratis, iemand zal de rekening moeten betalen. Wat dat betreft ben ik teleurgesteld over het nieuwe coalitieakkoord; mooie woorden over mobiliteit en bereikbaarheid en gratis OV, maar zonder extra geld komt daar niet veel van terecht. Wat vind jij als woordvoerder van ROVER van dat coalitieakkoord? Denk jij dat de trojka van CDA, PvdA en Christen Unie het fileprobleem en de congestie nu grondig aan gaat pakken? Vind je ook niet dat er veel meer geld voor moet worden uit getrokken? En klopt het dat ik nog geen officiële reactie van ROVER heb gezien? Ik ben benieuwd naar je Mening!
Maar misschien zie ik je zaterdag wel op ons partijcongres in Zwolle?
Hartelijke groet,
Mirjam Bergervoet