5 februari 2007

Pasje tegen discriminatie aan de discodeur

Yman Mahrach is woordvoerder jeugd en diversiteit. De maatregelen die nu genomen worden om discriminatie aan de discodeur te voorkomen, moeten haar als muziek in de oren klinken. Vijf vragen aan haar.

1) Bent u wel eens geweigerd aan een deur van een disco?
Nee, gelukkig niet! Maar als vrouw kom je ook sneller in een disco of ander soort uitgaansgelegenheid. Ik ken wel jonge mannen die herhaaldelijk zijn geweigerd zonder dat er reden voor was. Dus het komt zeker wel voor!

2) In Amsterdam komen speciale pasjes met vingerafdrukken. Een initiatief van diverse discotheken. Zonder pasje kom je de zaak niet in. En dan kom je direct zeven of acht disco’s niet meer in. Wie zich misdraagt, mag een bepaalde tijd de aangesloten disco’s niet meer in. Een goed idee?
Natuurlijk moeten jongeren die zich misdragen worden aangepakt, omdat zij de sfeer verpesten voor anderen. Dus jongeren die zich herhaaldelijk misdragen zou je wat mij betreft de toegang tot disco’s kunnen ontzeggen. Om dit bij te houden moet je een persoonlijk pasje hebben, waaruit kan worden afgelezen of je een herrieschopper bent of gewoon iemand die op zaterdagavond plezier wil maken. Dus wat mij betreft een goed idee! Wel moeten we er dan voor zorgen dat een ieder in aanmerking kan komen voor dit speciale pasje. Dus niet de ene jongere wel en de andere niet.

3) Horecazaken in onder meer Utrecht, Rotterdam en Amsterdam hanteren het Panel Deurbeleid. Een bezoeker die vindt dat hij ten onrechte is geweigerd bij een zaak en het gevoel heeft gediscrimineerd te zijn, kan zich melden bij het Panel Deurbeleid. Het panel zorgt er voor dat de indiener van de klacht samen met iemand van het Meldpunt Discriminatie een gesprek kan aangaan met de eigenaar van de betreffende horecazaak. Klinkt goed?
Dat klinkt inderdaad goed, maar kan wat mij betreft nog een stap verder. Een Horecazaak die zich meerdere keren schuldig maakt aan discriminatie, daarvan sluiten we de deuren!

4) Denkt u dat discriminatie aan de discodeur ooit tot het verleden behoort? En welke ideeën heeft u zelf om dit tegen te gaan?
Dat weet ik niet of het ooit tot het verleden behoort. Ik hoop het natuurlijk wel. Wij moeten ervoor zorgen dat iedereen gelijk behandeld wordt en dat daar waar discriminatie voorkomt streng wordt aangepakt. Wat betreft uitgaansgelegenheden en discriminatie heeft de PvdA de vorige periode een hoop voor elkaar gekregen zoals het Panel Deurbeleid. Recent was nog de ondertekening van het horeca convenant, dat als doel heeft het tegengaan van discriminatie en geweld bij horecazaken. Grote horecagelegenheden, de gemeente Amsterdam, Argan Jongeren en Jongeren Actief in Amsterdam (JAA) hebben dit convenant ondertekend. In de toekomst zullen meerdere horecazaken dit convenant ondertekenen. Dit convenant is erop gericht dat huisregels van uitgaansgelegenheden duidelijk buiten op een bord hangen zodat discriminatie wordt tegengegaan. Ik vind zelf dat wij, als Gemeente Amsterdam, hard moeten optreden als een horecazaak zich schuldig maakt aan discriminatie, hoge boetes opleggen en zelfs sluiten van de deuren zijn wat mij betreft.

5) Is discriminatie sowieso een punt van aandacht voor de PvdA?
Natuurlijk! Niet alleen wat betreft uitgaansgelegenheden, maar ook bijvoorbeeld op de sportvelden zijn Jerry Straub, een fractiegenoot, en ik druk bezig iets aan discriminatie te doen. Wij vinden dat iedereen, ongeacht afkomst, seksuele oriëntatie, geslacht en/of leeftijd, het recht heeft op een gelijke behandeling en dat niemand mag worden uitgesloten! Iedere situatie waar sprake is van ongelijke behandeling en/of uitsluiting vormen voor onze fractie een punt van aandacht.

• Klik hier voor het bericht over ‘racisme op de voetbalvelden’ waar Yman aan refereert