4 februari 2007

Partijcongres verplaatst naar 17 feb.

Zoals u uit de media heeft kunnen vernemen, bevinden de formatieonderhandelingen zich in de eindfase. Naar verwachting zal volgende week overeenstemming worden bereikt over het regeerakkoord. Daarna volgt de formele fase van de formatie, met toewijzing en invulling van de diverse ministersposten. Naar alle waarschijnlijkheid zullen die werkzaamheden in de week van 12 februari worden afgerond.

Het partijbestuur heeft daarom besloten het congres van zaterdag 10 februari te verplaatsten, in beginsel naar zaterdag 17 februari. Op dit congres wordt dan niet alleen de kandidatenlijst voor de Eerste Kamer vastgesteld, maar kan het congres zich ook uitspreken over het regeerakkoord en de bewindsliedenploeg. Omdat niets zeker is in de formatie, bestaat nog de theoretische mogelijkheid dat het congres tot 24 februari wordt uitgesteld.

Het partijbestuur hecht eraan dat leden hun mening kunnen geven over het regeerakkoord. Het partijbestuur heeft daarom de afdelingen opgeroepen om in de periode tussen publicatie van het regeerakkoord en het congres ledenbijeenkomsten te organiseren waar het akkoord wordt besproken. Wij zorgen ervoor dat op zoveel mogelijk plaatsen een Tweede-Kamerlid aanwezig is om het akkoord toe te lichten. Een partijbestuurslid zal aanwezig zijn om de uitkomsten van de bijeenkomsten mee te nemen bij het opstellen van haar advies aan het congres. Het is van groot belang dat afdelingen zo veel mogelijk samenwerken en initiatieven bundelen, en bij het verdelen van kamerleden en partijbestuursleden over het land zal voorrang worden gegeven aan bijeenkomsten waar naar verwachting zoveel mogelijk leden aanwezig zullen zijn.

De locatie voor het congres blijft dezelfde: Regardz Nieuwe Buitensociëteit te Zwolle. Volgende week ontvangt u meer informatie over de bijeenkomsten in uw regio en het programma van het congres. Op de website www.pvda.nl/congres leest u de meest actuele informatie.

Met vriendelijke groet,

Michiel van Hulten