24 januari 2007

Beste Manon – Over kinderen

Beste Manon,

‘Kinderen eerst’ blijft een aardig motto. Het moet niet betekenen dat andere groepen te weinig aandacht krijgen, maar legt terecht nadruk op het creëren van goede voorzieningen voor kinderen; zoals goed onderwijs, leuke speelplekken en mooi groen. Goede kinderopvang kan in dat rijtje niet ontbreken. Voor ambitieuze ouders is het bovendien van groot belang, want gezinszorg en carrière kunnen erdoor samengaan. We stimuleren dat ouders gaan werken en kinderen kunnen op een prettige en leerzame manier op jonge leeftijd al met andere kleine kinderen in aanraking komen. Een mooi begin van een lang leven waarin samenleven met allerlei bekenden en onbekenden zo’n belangrijke rol speelt.

De VVD is bij uitstek de partij in Amsterdam die van oudsher waarde hecht aan goede kinderopvangvoorzieningen. Niet alleen door het innemen van standpunten, maar ook door onszelf hiervoor actief in te zetten. Zo was Ferry Houterman, een voorganger van mij als fractievoorzitter van de VVD, jarenlang actief als voorman van de landelijke belangenvereniging voor kinderopvang en ikzelf ben voorzitter geweest van een stichting in de kinderopvang.

Dat wij binnen de VVD niet alleen staan als het gaat om het waarde hechten aan goede kinderopvang, blijkt wel uit ons landelijke verkiezingsprogramma. Daarin staat dat kinderopvang gratis moet zijn. En dan niet alleen voor ouders die werken, zoals jij ten onrechte in je brief schrijft, maar ook voor vaders en moeders die een studie of opleiding volgen of druk bezig zijn met solliciteren. Door de kinderopvang gratis te maken, vervalt overigens je betoog voor inkomenspolitiek bij kinderopvang. Iedereen hoeft er dan immers niet (direct) voor te betalen.

‘Kinderen eerst’ betekent wat mij betreft trouwens niet dat we alleen naar de allerjongsten kijken. Ook voor oudere ‘kinderen’ valt er nog veel te verbeteren. Voor het College en de gemeenteraad is er op dat terrein nog een belangrijke taak weggelegd. Het beroepsonderwijs moet weer trots uitstralen en goed praktijkonderwijs is voor sommige jonge Amsterdammers veel nuttiger dan theorielessen. Daarom is de VVD voorstander van ambachtsscholen en hebben we ook twee weken geleden voorgesteld om in Amsterdam jaarlijks een ambachtsprijs aan een ambachtelijke ondernemer uit te reiken. De komende tijd moeten we meer in deze groep en dit type onderwijs investeren en stimuleren dat de praktijk en het onderwijs -leerlingen én leraren- meer contact met elkaar krijgen en beter gaan samenwerken, zodat jonge Amsterdammers uitzicht op een baan hebben. Want dat is, om terug te komen op jouw brief, voor ouders misschien nog wel het allerbelangrijkst: een goede toekomst voor hun kinderen.

Met vriendelijke groeten,

Eric van der Burg