23 januari 2007

Leegstaande kantoren en woningnood?

Van de zomer hebben we al aangekondigd dat we een onderzoek gingen doen naar leegstaande kantoorpanden. Even een paar cijfers: 18 % van kantoren in Amsterdam staat leeg. De grootste leegstand is in de binnenstad, Schinkel, Sloterdijk en Amstel. Behalve de binnenstad, zijn dat allemaal zogenoemd bedrijfsparken.

Michiel Mulder en ik hebben besloten om 3 panden onder de loep te nemen: het voormalig GAK-kantoor aan het Bos en Lommerplein en het oude kantoorpand van DWR, in het Amstelkwartier (achter Amstelstation en de Rembrandttoren) en het voormalige ABN AMRO kantoor aan het Rembrandtplein. We zijn ons onderzoek begonnen met dat laatste pand. Eerst spraken we met Dirk Jense van Stadsdeel Centrum. Hij vindt leegstand in het centrum geen probleem. In augustus al probeerden we in contact te komen met de eigenaar van dit pand, de Kroonenberg Groep. Twee weken gelegen kregen we te horen dat ze niet met ons willen praten omdat ze "het proces niet willen verstoren". Welk proces en hoe we die kunnen verstoren, werd ons niet duidelijk.

Ondertussen lees ik in het Parool een interview met Eduard Schaepman, directeur van Regus Benelux, die kritiek heeft op het kantorenbeleid van de gemeente Amsterdam. Hij vindt dat de gemeente meer aan de leegstand kan doen. Dus maken we een afspraak met hem. Regus verhuurt kantoorpanden. En Schaepman weet veel over de kantoren-bouw-wereld. Die kennis deelt hij graag met ons.

Wat Schaepman graag ziet gebeuren is dat veel bedrijfsparken leefbaarder worden. Dat moet gezamenlijk gebeuren, bedrijven en gemeente. Dat betekent dat van leegstaande kantoorpanden woningen gemaakt moeten worden, middenstanders moeten aagetrokken worden om zo van spookcities, wat bedrijventerreinen vaak zijn, een hippe plek te maken. Een soort Jordaan in Sloterdijk. Verder, zegt hij, moet er een platform komen voor gebouweigenaren, huurders en verhuurders dat opgezet en gesteund wordt door de gemeente, die dit probleem gaat aanpakken. Een van de problemen is ook dat sommige panden in criminele handen zijn. Daarvoor zouden betere richtlijnen moeten komen om dat tegen te kunnen gaan.

Het is zo makkelijk met mensen te praten die een visie hebben en die maatschappelijk betrokken zijn. Wij zullen zijn aanbevelingen zeker ter harte nemen. Ons onderzoek gaat verder en we zullen u op deze plek verslag doen. Want als er aan de ene kant woningnood in Amsterdam is en aan de andere kant heel veel leegstand (van kantoorpanden) moet daar een oplossing voor gevonden worden.