22 januari 2007

Situatie bouwwereld inderdaad verontrustend

Op het Bos en Lommerplein zijn ernstige fouten gemaakt. Prutswerk, zo oordeelde de commissie het plein had onderzocht. Ook de Gemeente moest beter toezicht houden. Voor ons reden genoeg om Michiel Mulder, woordvoerder bouwen, de 5 vragen voor te leggen.

Het rapport De Boer geeft een inkijkje in de bouwwereld. Veel prutswerk, weinig toezicht. Is het echt zo verontrustend?
De situatie in de bouwwereld is inderdaad verontrustend. Steeds meer wordt gebruikt gemaakt van onderaannemers, zodat het overzicht en de coördinatie van het geheel tekort schiet. Tegelijkertijd is de afgelopen jaren de zogenaamde ‘hoofdconstructeur’ op de bouwplaats wegbezuinigd door de bedrijven. Deze functionaris, die zorgt dat niet alleen de afzonderlijke delen van het project maar ook het geheel klopt, moet terug en wel snel. Daarom hebben wij voorgesteld om, vooruitlopend op Haagse regelgeving, in de Amsterdamse aanbestedingscontracten op te nemen dat er gebruik moet worden gemaakt van een hoofdconstructeur.

Is de situatie in Bos en Lommer uniek?
Helaas niet, daarom gaat het college samen met de stadsdelen onderzoeken of er andere projecten zijn die onder de loep moeten worden genomen.

De Gemeente valt ook het één en ander te verwijten, zegt de commissie. Bent u het daarmee eens?
De commissie stelt dat de aannemer primair verantwoordelijk is voor de fouten. Beter toezicht door de gemeente had mogelijkerwijs de fouten aan het licht kunnen brengen. Maar het ‘publieke’ toezicht van de gemeente kan nooit in de plaats komen van het ‘pivate’ toezicht door de aannemer, dat zegt de commissie-De Boer ook.

Welke maatregelen vindt u dat er genomen worden om iets dergelijks te voorkomen?
Het publieke toezicht verbeteren, door een kwalitatieve sprong voorwaarts en betere afstemming tussen de taken van het stadsdeel en de centrale stad. Het private toezicht verbeteren door de hoofdconstructeur terug te brengen. Zoals ik reeds eerder zei gaan we daar in Amsterdam dus haast mee maken.

Moet er niet een raadsenquette of zelfs parlementaire enquette komen om letterlijk de onderste steen boven te krijgen?
Dat denk ik niet, het rapport-De Boer is zeer gedegen en nuttig. Laten we nou onze energie steken in het verbeteren van de situatie en niet in het eindeloos rapporten met elkaar schrijven. Alle spelers in de sector zijn het er zo’n beetje wel over eens wat er moet gaan gebeuren. Doen dus!