21 december 2006

PvdA en GroenLinks willen aanvullingen op de overeenkomst met de corporaties

PvdA en GroenLinks hebben de afspraken tussen de Amsterdamse federatie van woningcorporaties en de Gemeente Amsterdam goed onder de loep genomen. Hoewel het een evenwichtig geheel vormt en het goed is dat woningcorporaties en het college van B&W zich vastleggen op afrekenbare resultaten en ook garanties geven dat er voor de lage inkomensgroepen woningen worden aangeboden, willen de coalitiegenoten toch een aantal kanttekeningen plaatsen.

In een motie, die de woordvoerders Mulder (PvdA), Willemse (PvdA), Van der Meer (GroenLinks) en Van Pinxteren (GroenLinks) vandaag indienen in de Raad, dringen zij erop aan dat bij de afspraken na 2010 rond de nieuwe tranche van 9.500 woningen in gebieden met grote nieuwbouwprojecten, woningen niet mogen worden verkocht meteen na verhuizing van de eerste bewoner. Dit geldt ook voor grote woningen en zorgwoningen in de gehele stad. Stadsdelen moeten zeggenschap houden over de te verkopen woningen. Met name voor de lagere inkomens moet het kopen van sociale huurwoningen tot de mogelijkheden behoren, vinden PvdA en GroenLinks.

Mulder: “We willen graag jaarlijks een overzicht van de investeringen van de corporaties in de stad, zodat we zien dat de verkoopwinst ook metterdaad in de stad wordt geïnvesteerd.” Van der Meer: “De labelling van studentenwoningen moet uitsluitend plaatsvinden in specifieke studentencomplexen.” Willemse: “Het College moet snel goede afspraken maken met de corporaties over onder andere een verbeterde terugkeergarantie van bewoners in stedelijke vernieuwingsgebieden en de leefbaarheid van een buurt. Ook moet er duidelijkheid komen over het aantal woningen in de laagste prijsklasse (tot 390 euro).”

Meer informatie:
Michiel Mulder (PvdA), woordvoerder Ruimtelijke Ordening, 06-28643853