21 december 2006

Beschaafde vaststelling provinciale kandidatenlijst

Inder Mataw op nummer 23
Op zaterdag 16 december hebben de gewestelijke afgevaardigden van Noord-Holland de kandidatenlijst voor de statenverkiezingen in 2007 besproken en vastgesteld. Namens Amsterdam Zuidoost waren Lourens Burgers, Erik Kempenaar en uiteraard onze kandidaat voor de aankomende provinciale staten verkiezingen, Inder Mataw (23), aanwezig.
De conceptlijst werd eerst toegelicht door de voorzitter van de kandidaatstellingscommissie, Jos van Kemenade. De commissie heeft in de afgelopen maanden gesprekken gevoerd met de beschikbare kandidaten. De lijst is om-en-om man en vrouw (zie voor meer informatie www.gewestnoord-holland.pvda.nl )
Voor de vergadering waren wij gewaarschuwd dat het een lange vergadering zou worden, er was namelijk een klacht ingediend bij het Landelijk Bureau Discriminatie bestrijding. Een sollicitant , die overigens al 2 periodes in de fractie van de Provinciale sSaten had gezeten, vond dat ze was gediscrimineerd door niet te worden uitgenodigd voor een gesprek met de kandidaatstellingscommissie. Haar toelichting werd ter kennisgeving aangenomen.
Het vaststellen van de lijst verliep verder erg beschaafd, geen vertoningen zoals wij die in Amsterdam Zuidoost gewend zijn. Enkele pogingen van de afdeling Waterland, om een jongere kandidaat hoger op de lijst te krijgen, liepen mis. Tevens heeft Amsterdam Zuidoost nog getracht nummer 19, Gaatse de Vries (49, Heemskerk) op de plek van nummer 15, Ed Wagemaker (59, Hoorn), te krijgen. Het mocht allemaal niet baten, de gehele lijst is in stand gebleven.

Het was een korte snelle vergadering. Op naar de verkiezingen in maart 2007 en hopen dat Inder Mataw lid wordt van de statenfractie doordat de PvdA weer deel gaat uitmaken van de coalitie. Dit keer laten wij dat niet aan onze neus voorbijgaan, zei Leo Visser, onze fractie voorzitter in de Staten. Hij zal daar persoonlijk zorg voor dragen.