5 december 2006

Beste Eric, openbaar vervoer.

Beste Eric,

Onder het kopje ‘mobiliteit’ in jullie verkiezingsprogramma staat helemaal onderaan ‘Investeren in openbaar vervoer’. Of het met opzet is, kan ik niet beoordelen, maar door de vorm vraag ik me af hoeveel prioriteit dit onderwerp heeft voor jullie. Mobiliteit staat niet alleen helemaal onderaan, er is ook een kleiner lettertype gebruikt. Is dat toeval of is openbaar vervoer echt een ondergeschoven kindje?

Dat de VVD Tweede-Kamerfractie, bij monde van Rutte, in de campagne vooral kiest voor extra asfalt is nog te begrijpen. Maar in een dichtslibbende stad als Amsterdam wil je toch iets anders. Maar ook hier geven jullie autorijden voorrang boven schoon, snel, veilig en comfortabel openbaar vervoer.

Wij denken dat er maatregelen genomen moeten worden om te voorkomen dat de stad helemaal volloopt met auto’s. Over één ding lijken deskundigen het eens: de mobiliteit zal de komende jaren alleen maar toenemen. En zoals mijn collega Myriam Bergervoet in een essay over de toekomst van het openbaar vervoer in 2020 schreef: ‘Er is niet veel fantasie voor nodig om te bedenken dat het roer om zal moeten.’

In dat essay pleit ze er ook voor dat openbaar vervoer in de toekomst niet alleen comfortabeler is, regelmatiger en stipter rijdt, maar ook goedkoper is. ‘Maar het liefst nog gratis.’ Wij vragen het college van B&W om het komende half jaar een onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheid van gratis openbaar vervoer in de daluren voor specifieke doelgroepen, zoals ouderen.

In diverse steden zijn dit soort experimenten een succes. In het Belgische Hasselt bijvoorbeeld. Daar kan elke inwoner al sinds 1997 gratis met de bus. Ook zijn deze bussen speciaal gemaakt voor het makkelijk vervoeren van rolstoelgebruikers.

Wat mij betreft is dat de toekomst. In een stad als Amsterdam moeten we het openbaar vervoer voorop zetten. Dat is dus niet een kwestie van ‘autootje pesten’, dat vaak uit jullie onderbuik klinkt, maar van realistisch kijken naar mobiliteit. Een compacte stad als Amsterdam heeft lucht nodig.

Hoe staat de VVD tegenover de toekomstige mobiliteit van Amsterdam? En steunen jullie ons voorstel voor een proef met gratis openbaar vervoer voor ouderen in de daluren?

Ik ben benieuwd naar je antwoord.

Hartelijke groet,

Manon van der Garde.