Kunstonderwijs is noodzaak, geen bijzaak
Met het artikel van Karolien Knols: “Wordt het nog wat met de kunstles?”, in de Volkskrant van vrijdag 13 december, ben ik buitengewoon verheugd. Het is een goed en onderbouwd artikel over het belang van kunstonderwijs op scholen, hetgeen momenteel in een onduidelijke en armzalige staat verkeert.
Het artikel biedt een goed overzicht aan het bijna ondoorzichtige web van coachers, instituten, kunstcentra, verkenners, educatiemakelaars, kwartiermakers, beleidsmedewerkers en bemiddelaars. Het artikel geeft ons hiermee serieuze overwegingen mee om opnieuw te kijken naar de subsidieverdeling met betrekking tot het kunstonderwijs op scholen.
Kunstonderwijs moet hetzelfde benaderd worden als geschiedenisonderwijs, taal en rekenen en sport. Naar mijn idee moet er een landelijk curriculum ontwikkeld worden voor het kunstonderwijs, zowel voor de basisscholen, als de middelbare scholen. Nederland is het enige land in Europa, dat zo’n curriculum niet heeft. Laten we ons inspireren door onze buurlanden.
In Amsterdam is op initiatief van de PvdA een heel goede stap gemaakt. Alle kinderen op de basisschool krijgen les in kunst en cultuur. Een prachtig resultaat en een voorbeeld voor de rest van het land.
Want hoe meer kinderen kennis nemen van kunst en zelf kunst beoefenen, hoe beter ze kritisch leren nadenken, zo blijkt uit onderzoek. Kunst gaat over verbeelding, schoonheid en creativiteit. Kunst en cultuur verrijkt mensen moreel en emotioneel en dat leidt tot een betere samenleving. Kunst maakt beter.
In het te ontwikkelen curriculum zijn drie onderdelen van belang: kunstgeschiedenis/beschouwing, kunstbezoek en actieve kunstbeoefening. Verbind kunstonderwijs ook aan de geschiedenislessen, of aan de literatuur/taallessen, zoals Duits, Engels, Frans, Spaans. Kunstonderwijs moet gegeven worden door vakdocenten van het kunstvakonderwijs, kunstenaars, door academici kunstgeschiedenis, en theaterwetenschappen, of film en televisiewetenschappen, literatuurgeschiedenis. Vakdocenten kunnen gezamenlijk met hun kennis op het gebied van kunst en cultuur een leerplan maken concreet voor hun betreffende school, op basis van de richtlijnen van een landelijk curriculum.
Amsterdam vervult naar mijn idee hierin een belangrijke voortrekkersrol. Nu is het zaak met de scholen en de betreffende docenten alvast te werken aan een ontwerp-curriculum kunstonderwijs voor het basis- en middelbaar onderwijs.
We komen erop terug, het laatste woord is er nog niet over gezegd. De PvdA maakt zich hard voor goed kunstonderwijs, zowel kwalitatief, als kwantitatief.
Pia van den Berg is kandidaat-gemeenteraadslid van de PvdA Amsterdam en oud-directeur van de Engelenbak.