1 december 2006

Beste Eric, over studentenwoningen

“In gelul kun je niet wonen”. Daar had de oud-PvdA wethouder Jan Schaefer helemaal gelijk in. In de acht jaar dat hij wethouder was, eind jaren zeventig, begin jaren tachtig, zijn er 30.000 woningen bij gekomen in Amsterdam. De grootste verdienste van Schaefer ligt echter in de sociale vernieuwing. Onder zijn bewind zijn er namelijk 70.000 woningen in Amsterdam gerenoveerd. Dit is onder meer de reden waarom onze stad niet zoveel verloederde wijken kent als andere grote steden.

Voor het tekort aan woningen anno 2006 is er maar één oplossing: bouwen, bouwen en nog eens bouwen. En dat doet dit college. Eigenlijk is dat een voortzetting van het beleid van de afgelopen jaren. In de tijd dat Duco Stadig wethouder was, zijn er duizenden woningen gebouwd en is de succesvolle sociale vernieuwing gestart in Zuidoost en de westelijke tuinsteden.

Doorstroming is inderdaad van belang. Daar heeft de PvdA diverse initiatieven toe genomen. Neem bijvoorbeeld de starterlening. Mijn collega’s Michiel Mulder en Hetti Willemse pleiten er voor dat er een gemeentefonds komt voor aanvullende renteloze hypotheken. Het fonds schiet huurders te hulp die te weinig verdienen om een starterswoning te kopen. In aanmerking komen ook gezinnen die een hogere hypotheek nodig hebben voor een extra kamer. Willemse en Mulder mikken hiermee vooral op mensen die een sociale huurwoning bezet houden en geen andere woning kunnen vinden. Of het is de extra kamer die het gezin niet kan betalen. De prijs van zo’n kamer schommelt rond de dertigduizend euro. Als dat te veel wordt, kan renteloos worden bij geleend. Dit is iets dat zeker de doorstroming bevordert. Zal de VVD het plan voor een starterslening steunen?

Als de gemeenteraad de overeenkomst die het college met de corporaties heeft gesloten goedkeurt, worden ook veel woningen uit de bestaande voorraad verkocht. Daardoor komen veel woningen vrij die door hoger opgeleide talenten gekocht zullen worden. Daaronder bevinden zich onder meer de creatieve kenniswerkers die van Amsterdam een topstad maken.

De PvdA-fractie ziet zeker het belang in van woningen voor studenten. Dat heeft overigens weinig te maken met Amsterdam Topstad. Het lijkt een soort hype om alles wat een impuls kan gebruiken maar te scharen onder noemer Amsterdam Topstad, terwijl dit een economisch programma is. Het feit dat iedereen hier steeds aan refereert, laat zien dat dit plan van het rood-groene college om de economie te stimuleren een groot succes is.
De PvdA is er huiverig voor om alleen voorrang te geven aan studentenwoningen. Jonge Amsterdammers die gaan werken en het ouderlijk huis willen verlaten moeten nu te lang wachten op een huurwoning. Deze jongeren hebben net zoveel recht op een woning. Daarom spreken wij liever van studenten- én jongerenhuisvesting.

Voor studenten- en jongerenhuisvesting moeten we verder kijken dan de neus lang is. In Amsterdam Noord en Zuidoost staan veel huizen en kantoren leeg. We moeten serieus onderzoeken hoe we op een creatieve manier met dat bestand omgaan. Laatst organiseerde de PvdA een bijeenkomst over creatieve ideeën over wonen. Daar werd onder andere gesproken over het omvormen van leegstaande kantoorpanden tot (tijdelijke) woningen, wonen boven winkels en verhuur van zolderkamers. De oplossingen liggen vaak dichter bij huis, dan je denkt. Overigens, heeft wethouder Stadig in 2005 zo’n 1600 tijdelijke studentenwoningen in Amsterdam neergezet.

Dan nog een laatste punt. Als het aan de VVD ligt, wordt de huurmarkt geliberaliseerd. Het beleid van minister Dekker (en later Winsemius) zorgt ervoor dat de huren omhoogschieten en dat de segregatie in de wijken explosief wordt. Daar zijn de studenten niet mee geholpen. Als zij zich in Amsterdam willen vestigen na hun studie moeten er betaalbare woningen zijn. Deze VVD plannen hebben desastreuze gevolgen voor Amsterdam.

Dat we moeten blijven bouwen, is duidelijk. Daar werkt wethouder Herrema hard aan. Maar de PvdA focust zich op alle Amsterdammers en niet alleen op een bepaalde groep. Wat ons betreft heeft iedereen recht op een goede en betaalbare woningen.

Hartelijke groet,

Manon van der Garde