3 november 2006

Bekendheid schaderegeling Noord/Zuidlijn kan beter.

Ondernemers langs de Noord-Zuidlijn die schade ondervinden van de bouw van de metrolijn kunnen een schadevergoeding aanvragen. Die regeling is goed, alleen maken nog te weinig ondernemers er gebruik van. Ook is het te omslachtig en duurt het lang voordat het is afgehandeld. Dat bleek uit een rapport van de rekenkamer waarop het college van B&W vandaag reageerde.

Het moet simpeler. Het moet sneller. En de vinger moet aan de pols als het gaat om de economische gevolgen in de gebieden rond de Noord-Zuidlijn. Dat zijn de aanbevelingen die Lodewijk Asscher, namens het college, overneemt uit het rapport.

De PvdA vindt dit een belangrijk signaal. Als ondernemer heb je namelijk niet gevraagd om deze ontwrichtende werkzaamheden vlak voor de deur van je bedrijf.

De PvdA houdt het scherp in de gaten. Woordvoerder Randis Koster: ‘Het systeem van schadevergoedingen zit goed in elkaar. Het moet alleen niet zo ingewikkeld zijn. Ook dat minder dan 20% van de ondernemers van die regeling gebruik maakt, geeft aan dat de bekendheid kan worden vergroot.’ Voor hem is het een reden om hierover nadere vragen te stellen aan wethouder Asscher. ‘We kunnen die ondernemers niet in de kou laten staan.’