2 november 2006

Raadsverslag van algemene beschouwingen

PvdA in de gemeenteraad op 1 november 2006

Raadsverslag nr.42 door Thijs Reuten over de inbreng van de PvdA in de gemeenteraad.

Mondelinge vragen
Er waren diverse mondelinge vragen aan het college in het vragenuur. Onder meer over de A6-A9, het stelsel van de stadsdelen en de regels voor bingo.

PvdA-raadslid Daniel Sajet stelde vragen over de kwaliteit van het beheer van de Gemeentelijke Basis Administratie. (GBA) In het programma Netwerk en uit een rapport van de Dienst Persoonsgegevens kwam naar voren dat er nogal wat mis is en dat er in zo’n 15% van de gevallen sprake zou kunnen zijn van onjuiste gegevens. Sajet vroeg de burgemeester waar de verbetermaatregelen nou precies toe geleid hebben als je nu naar de kwaliteit van de GBA kijkt. ‘En hoe zit het met andere instanties die gebruik maken van de GBA of dat in de toekomst zelfs verplicht moeten doen?’, aldus Sajet.

De burgemeester antwoordde dat de procedures correct worden uitgevoerd, maar dat als mensen zelf onjuiste gegevens opgeven er natuurlijk toch veel afwijkingen kunnen optreden. Hij noemde een hele reeks mogelijkheden om fouten verder terug te dringen. Er zal nog niemand verplicht gebruik hoeven te maken van de GBA in 2007. Ook merkte hij op dat het de vraag is hoe groot het foutenpercentage werkelijk is, omdat de schatting van 15% gebaseerd is op een onderzoek naar een beperkt deel van de administratie. De PvdA-fractie vroeg ook nog naar de ook in de Netwerk-reportage aangehaalde gevolgen van fouten in de administratie voor bijvoorbeeld het politiewerk en rampenbestrijding. De burgemeester erkende dat een kloppende GBA daar belangrijk voor is. Tenslotte gaf hij aan te streven naar een betrouwbaarheid van de gegevens tussen 95% en 100%. De PvdA zal dit onderwerp nauwgezet blijven volgen en zonodig met nadere voorstellen komen.

Interpellatie situatie rond stemmachines
Sabina Gazic stelde in een interpellatie vragen aan de burgemeester, met name over de gevolgen van het afkeuren door het ministerie van Binnenlandse Zaken van de stemmachines die Amsterdam ook voor de verkiezingen van 22 november zou huren van Sdu. Het PvdA-raadslid vroeg onder meer of het probleem met het waarborgen van het stemgeheim het enige is wat er fout was met de Sdu-machines? Zijn er genoeg stembussen om weer op de oude manier te gaan stemmen en zijn er ook genoeg mogelijkheden om de bureau’s te bemannen met mensen die goed geïnstrueerd zijn? Ook wilde Gazic weten wie de extra kosten gaat betalen? De burgemeester gaf aan dat er nog genoeg stembussen zijn en dat er inmiddels al hard gewerkt wordt aan het organiseren van de verkiezingen op de oude manier. De kosten die het gevolg zijn van de beslissing van de minister om de Sdu-computers niet meer toe te staan zullen door Den Haag worden gedragen.

Voor de PvdA is altijd van belang geweest dat het stemproces transparant, veilig en controleerbaar is. Bij het debat over de voorgenomen aanschaf van stemmachines bij de begrotingsbehandeling 2005 (eind 2004) werd ons door het college verzekerd dat de computers van Sdu aan alle eisen zouden voldoen. Er is, anders dan de burgemeester woensdag in de raad betoogde, toen wel degelijk geld beschikbaar gesteld voor stemcomputers, alleen is onder druk van de raad besloten om niet te kopen maar te huren. Achteraf een gelukkig besluit, waardoor de gemeente nu niet blijft zitten met inmiddels niet meer goedgekeurde computers.

Een andere punt is dat het goed zou zijn als op het moment dat er goede en veilige machines met een zogenaamde ‘paper trail’ (een stem die op papier kan worden bewaard voor het controleren van de computeruitslag achteraf) en daarnaast open source software op de markt komen, onderzocht wordt of Amsterdam die computers kan gaan gebruiken. De burgemeester vindt dat het selecteren en goedkeuren van machines een taak van de regering is. Daar heeft hij gelijk in, maar een gemeente die (mede door de ervaringen nu met de Sdu machines) zelf bepaalde eisen aan de machines stelt, voordat wordt overgegaan tot electronisch stemmen, kan het ministerie natuurlijk op nieuw ontwikkelingen attenderen en daarmee goedkeuring van nieuwe, betere machines bespoedigen.

Algemene- en financiële beschouwingen

• Klik hier voor de bijdrage van Manon van der Garde

De jaarlijkse algemene- en financiële beschouwingen zijn in feite de aftrap van de behandeling van de begroting voor volgend jaar. Het jaarplan 2007 en de begroting worden uiteindelijk pas in laatste raadsvergadering van 2006 in december definitief vastgesteld, nadat er ook in de raadscommissies over is gesproken, insprekers gehoord zijn en nog eventuele wijzingsvoorstellen zijn ingediend.

Bij de algemene- en financiële beschouwingen gaf fractievoorzitter Manon van der Garde in haar verhaal aan waar voor de PvdA de prioriteiten liggen. Financieel woordvoerder Frank de Wolf maakte een aantal meer financieel-technische opmerkingen.

• Klik hier voor de financiële beschouwingen van Frank de Wolf

Initiatiefvoorstel inzake begrotingscommunicatie
SP-raadslid Ivens diende een voorstel in wat beoogt om zorgvuldiger om te gaan met het informeren van de raad als de begrotingsvoorstellen bekend worden. Dit jaar is dat enigszins misgelopen. PvdA’er Frank de Wolf wond zich op over een fraai uitgevoerde folder over de begroting die stad in is gestuurd, terwijl de gemeenteraad nog niet eens over de begroting heeft gesproken. Uiteindelijk werd een motie aangenomen met steun van de PvdA om in 2007 in het najaar te experimenteren met een soort Amsterdamse variant van Prinsjesdag waarbij de begrotingsstukken door de burgemeester worden toegelicht in een speciale vergadering, waarna direct de algemene- en financiële beschouwingen plaatsvinden.

Evenementenbudget
Randis Koster gaf namens de PvdA aan blij te zijn met de voorliggende uitwerking van een PvdA-motie uit 2005. In die motie werd gevraagd om een notitie die zou leiden tot een samenhangend beleid bij het binnenhalen van grootschalige evenementen waarbij ook duidelijkheid zou ontstaan over de soort evenementen en de criteria die daarvoor gelden. Dit alles om het destijds enigszins dreigende ad hoc beleid tegen te gaan. Koster vroeg nog wel nadere duidelijkheid over de niet geheel heldere criteria en het soort evenementen waar Amsterdam zich nu op zal richten.

Wethouder Asscher antwoordde op de verschillende vragen en gaf aan dat er ieder jaar gerapporteerd zal worden, maar dat er ook actief gecommuniceerd zal worden met de raadscommissie over waar men gedurende het jaar mee bezig is. Ook gaf hij aan dat de evenementen waar het college zich op zal richten natuurlijk moeten passen binnen de aandachtsgebieden van de Amsterdamse City Marketing en aansluiten bij de sterke punten van Amsterdam.

Welstandscriteria Elzenhage Noord
Bij een project in Noord waarvoor de gemeenteraad (grootstedelijk) verantwoordelijk is, dreigde door de welstandscriteria wel erg weinig ruimte te ontstaan om aantrekkelijke huizen te bouwen. Michiel Mulder doelde daarbij op de tegenwoordig vaak achterwege gelaten balkons en buitenruimte, omdat die niet binnen het welstandsbeleid zouden passen. ‘Dat is jammer in een stad waar buitenruimte en goede mogelijkheden voor temperatuurregeling belangrijk zijn voor het woongenot’. Met een amendement van PvdA-raadslid Mulder dat werd aangenomen wordt dit probleem voor dit project in ieder geval ondervangen.

• Klik hier voor de bijdrage van Michiel Mulder

Nieuwe rechtmatigheidsnormen DWI
Emre Ünver sprak namens de PvdA zijn waardering uit over de nieuwe aanpak en het onderzoeksplan dat jaarlijks zal worden voorgelegd. Dit alles lag voor naar aanleiding van de rechtmatigheids problemen die bij de jaarreken
ing aan het licht kwamen. Er waren enkele regels die er toe leidden dat er problemen ontstonden met de rechtmatigheid. Die regels bleken strenger dan nodig. ‘Voor de PvdA is van belang dat de inhoudelijke ambitie met de aanpassing van de controle protocollen en de mogelijkheden voor de raad om controle uit te oefenen en bij te sturen niet wijzigen. Dit is het geval en daarom steunt de PvdA het voorstel’, aldus Unver. Aboutaleb bevestigde dat met de nieuwe afspraken alleen zal veranderen dat er een veel lagere foutenmarge zal zijn en er dus minder boetes voor Amsterdam zullen komen.