19 oktober 2006

Leidsekade 90 en de Van den Ende foundation

Het gebouw waarin theater Bellevue gevestigd is, wordt verkocht aan de Van den Ende Foundation. Woensdagmiddag 18 oktober werd zo besloten in de gemeenteraad. De Partij van de Arbeid fractie stemde voor verkoop. Maar niet zonder slag of stoot.

Het gebouw Bellevue bestaat sinds 1840 en heeft veel verschillende culturele functies gehad, van amusementspaleis in de vorige eeuw, filmstudio’s en het theater Bellevue tegenwoordig. De verkoop van het gebouw stond al langere tijd op de agenda van de gemeenteraad. Al in het convenant dat met de Van den Ende Foundation werd gesloten in 2004 was er sprake van een mogelijke verkoop. Theater Bellevue heeft met de verkoop de wens uitgesproken een huurgarantie van 10 jaar te krijgen.

En toch was het een moeilijke beslissing. Want je wilt de mooie dingen in de stad behouden en wie zegt dat theater Bellevue na tien jaar de huur niet opgezegd wordt? Wat gebeurt er dan met de bijzondere programmering in het gebouw aan de Leidsekade 90? Kan theater Bellevue eventueel doorstarten in een gebouw dat een andere naam draagt? Vragen waarover de afgelopen maanden stevig is gediscussieerd en een antwoord is gezocht. Honderd procent zekerheid is niet te krijgen.

Belangrijk voor de PvdA waren de goede afspraken die gemaakt zijn: Bellevue heeft zitting in het bestuur van de stichting Marnix theater en krijgt 10 jaar huurgarantie. De werkelijke doorslag is het vertrouwen van theater Bellevue zelf: in een brief die het bestuur en directie van Bellevue schreef aan het college van B&W schrijven ze de samenwerking met de nieuwe huurbaas met vertrouwen tegemoet te zien en wordt de Foundation beschouwd als een betrouwbare partner. Ook de Kunstraad gaf een positief advies over de verkoop.

Het cultureel ondernemerschap van het theater gaf de doorslag. Laat de toekomstige samenwerking goed en vruchtbaar zijn!