14 oktober 2006

Rekenkamer gevraagd om onderzoek Zuidoost

De PvdA in stadsdeel Amsterdam Zuidoost heeft met verontwaardiging kennis genomen van het artikel in de Volkskrant van 14 oktober 2006. Een artikel waar ruim een half jaar aan is gewerkt. In feite vanaf het moment dat er in de politiek van Zuidoost sprake was van verliezers. Het artikel is dan ook het verhaal van verliezers, voor een aanmerkelijk deel anonieme verliezers. De wens om niet met naam genoemd te worden en het vragen om geld voor het doen van deze uitspraken diskwalificeren de persoon of personen.
Het wordt nog erger door het toespitsen op PvdA’-ers met een Surinaamse achtergrond. Leden van de PvdA, uit de fractie en buiten de fractie, worden door de Volkskrant door het slijk gehaald zonder dat zijzelf door de journalist zijn gehoord noch dat zij in de gelegenheid zijn gesteld tot wederhoor. Noch de huidige fractievoorzitter Lourens Burgers noch de fractievoorziter van de twee eerdere bestuursperioden Harry Verzijl zijn door de Volkskrant gevraagd om informatie te leveren en om feiten te staven.
In het artikel worden dan ook heden en verleden door elkaar gehaald. Alle besluiten die worden vermeld, zijn in voorgaande bestuursperioden genomen. De fractie van de PvdA telde toen 10 leden. Aangezien de Raad van het stadsdeel Zuidoost 29 leden kent, mag duidelijk zijn dat van een absolute meerderheid geen sprake was. Van de acht opgevoerde leden van de huidige fractie was in de voorgaande periode slechts één persoon lid van de toenmalige fractie. Desalniettemin schroomt de Volkskrant niet actieve mensen die onbetaald vrijwilligerswerk verrichten zo neer te zetten dat bij de lezer de indruk wordt gewekt dat zij, vanuit hun huidige raadslidmaatschap, persoonlijk financieel voordeel hebben van subsidiestromen in Zuidoost. De kop “Vestzak broekzak” versterkt dat beeld, maar in het artikel blijkt niets van enig persoonlijk voordeel.
Natuurlijk zijn er verbanden te leggen tussen de PvdA Zuidoost en maatschappelijke organisaties. Het zou volstrekt onlogisch zijn dat te ontkennen. Sterker, de PvdA is trots op haar positie in het maatschappelijk middenveld in Zuidoost. Zeker na de periode van onrust, gekenmerkt door de titel “Zwart beraad”, is juist gewerkt aan die betrokkenheid bij het maatschappelijk middenveld en zijn personen actief benaderd. Maar van een belangenverstrengeling op bestuurlijk niveau is nu geen sprake. Noch Bhola, noch Lallji, noch Eckhardt, noch Doest, noch Alcantara, noch Stena, noch Owusu-Sekyere, noch Carr, noch Osei bekleden een bestuurlijke functie bij de genoemde stichtingen.
Inderdaad geeft het stadsdeel jaarlijks ongeveer €20 miljoen uit aan subsidie. Maar er moet dan wel bij verteld worden naar welke produkten deze subsidies gaan. De in het artikel genoemde organisaties ontvangen gezamenlijk nog geen 4% van genoemde bedrag. Jaarlijks wordt verantwoording afgelegd door middel van een jaarverslag en een accountantsverslag. De Volkskrant suggereert dat bestuurders van stichtingen zo voor een eigen inkomen zorgen. De bestuurders van deze stichtingen, soms leden van de PvdA, deden en doen dat onbezoldigd als vrijwilliger.
Vervolgens slaat de Volkskrant het pad naar “oude koeien” in. Zaken die al breed in de media zijn geëtaleerd, die wij betreuren, worden nog eens gemeld. Oud nieuws is in dit geval dus voor de Volkskrant wel nieuws. De Volkskrant maakt opmerkingen over twee prominente PvdA-leden. De Volkskrant legt een relatie tussen hun invloed in de kandidaatstellingscommissie en het verkrijgen van subsidies. Bolte voerde toen onbezoldigd werkzaamheden uit voor de stichting Verzeker je Toekomst en Burleson is onbezoldigd voorzitter van de stichting Beheer Groeiend Monument. Beide stichtingen ontvangen al vele jaren subsidie ten behoeve van in Zuidoost zeer gewaardeerde activiteiten. Niet voor niets staan de stichtingen ook in de begroting 2007 vermeld als mogelijke subsidieontvangers.
Dat de Volkskrant op basis van “feiten” uit 2005 en eerder nu met dit artikel komt brengt de PvdA Amsterdam Zuidoost tot de volgende conclusies:
  • Het artikel beschadigt de PvdA.
  • Het artikel beschadigt de afdeling Zuidoost van de PvdA, door de indruk te wekken dat “er zakken worden gevuld”, maar waarvan in het artikel geen bewijs wordt geleverd.
  • Het artikel beschadigt de individuele leden van de afdeling Zuidoost van de PvdA, vooral van PvdA-ers met een Surinaamse achtergrond, die klaarblijkelijk de hoofdrol spelen in verhalen over machtsmisbruik, corruptie en malversaties, zonder dat man en paard worden genoemd.
  • Het artikel beschadigt de bewoners van Zuidoost, immers zij worden afgeschilderd zijnde omkoopbare, angsthazige, elkaar afrekenende personen.
  • Het artikel beschadigt het stadsdeel Zuidoost, doordat het zonder enig aantoonbaar bewijs de indruk wekt van totale willekeur en nepotisme.
  • De PvdA Zuidoost maakt zich zorgen over de gevolgen van dit artikel.
Bewoners van Zuidoost zullen nog slechts na grote aarzeling de politiek in willen gaan. Bewoners van Zuidoost, en in het bijzonder leden van politieke partijen, de PvdA in het bijzonder, zullen nog slechts na grote aarzeling vrijwilligerswerk willen doen.
Inmiddels heeft de huidige fractie, die van zeventien van de negenentwintig leden, besloten de voorzitter van de Amsterdamse rekenkamer te verzoeken de gang van zaken betreffende de subsidiëring van stichtingen in Amsterdam Zuidoost in onderzoek te nemen, opdat voor een ieder duidelijk wordt hoe de vlag er werkelijk voor staat.