11 oktober 2006

Alle veertien goed!

Nederland kan en moet beter. Het is tijd voor verandering. De PvdA wil een einde aan de bezuinigingen op de gezondheidszorg en de sociale zekerheid. We maken een begin met investeren in Nederland, zodat we de problemen van ons land echt kunnen oplossen. Daarbij zorgen we er vanzelfsprekend voor dat de overheidsfinanciën op orde zijn. In deze krant kunt u lezen wat de plannen van de PvdA voor de komende vier jaar zijn. Hieronder alvast de belangrijkste voorstellen met als motto: alle 14 goed!

Klik hier voor het complete verkiezingsprogramma.

1. Kinderen eerst.
Kinderen verdienen kansen en de samenleving heeft baat bij goed opgevoede kinderen. Daarom geldt voor de PvdA: Kinderen eerst! We willen kinderen gelijke kansen bieden op ontwikkeling en hun ouders de keuze bieden om zorg te combineren met werk. Dat doen we door de kwaliteit van de kinderopvang te verbeteren en de opvang voor iedereen gratis te maken voor drie dagen per week.

2. Fors investeren in onderwijs.
Werken aan het Nederland van morgen is investeren in het onderwijs van vandaag. Daarom trekken we 2,1 miljard euro uit voor onderwijs. De kwaliteit van het onderwijs moet omhoog en de uitval in het VMBO moet drastisch omlaag. We pleiten voor een forse salarisverhoging (tot wel 10%) voor leraren, vooral in het basisonderwijs en in het VMBO.

3. Werk voor iedereen.
De PvdA wil meer mensen aan het werk. Voor mensen die al lang aan de kant staan, investeren we in participatiebanen. We maken het voor werkgevers goedkoper om mensen in dienst te nemen. Werk moet lonen. Dus komt er een werkbonus van 500 euro. Jongeren tot 27 jaar zitten niet thuis, maar zijn op school of aan het werk.

4. Verschillen tussen arm en rijk verkleinen.
De verschillen tussen arm en rijk zijn de afgelopen jaren uit het lood geslagen. De PvdA wil dat rechtzetten. Daarom nemen we maatregelen om de verschillen tussen arm en rijk te verkleinen. We draaien de bezuinigingen op de huursubsidie terug. De nominale zorgpremie gaat omlaag naar 400 euro en de onrechtvaardige no claim regeling schaffen we af. We bestrijden armoede, zodat voedselbanken niet meer nodig zijn.

5. Noodplan verpleeghuiszorg.
Er komt een noodplan voor de verpleeghuiszorg. Veel bewoners komen bijna niet buiten. Ook het feit dat er ‘pyjamadagen’ bestaan, is voor ons onaanvaardbaar. De PvdA wil ervoor zorgen dat verplegers weer tijd voor mensen hebben. Daarom komen er 2500 extra handen aan het bed.

6. Respect voor elkaar: aanval op asociaal gedrag.
Laten we weer samenleven met meer respect voor elkaar. Daarom maken we korte metten met vandalisme, onbeschoftheid en ander asociaal gedrag. Of het nu gaat om fraude en misbruik met uitkeringen of onbeschoft gedrag tegen ambulancepersoneel: asociaal gedrag wordt niet getolereerd en strenger bestraft. Met 2000 extra agenten pakken we overlast en criminaliteit aan.

7. Iedereen ingeburgerd: wachtlijsten taallessen in 4 jaar weg.
Teveel mensen in Nederland zijn onvoldoende ingeburgerd en spreken de Nederlandse taal niet. Daar wordt niemand beter van. Daarom werken we de wachtlijsten bij de taallessen in 4 jaar weg.

8. Een onbezorgde oude dag, nu en in de toekomst.
Iedereen heeft recht op een onbezorgde oude dag. De afgelopen jaren zijn veel ouderen er in inkomen op achteruitgegaan. Wij doen het anders. De PvdA wil dat de AOW altijd, van jaar tot jaar, meestijgt met de lonen. Daarnaast draaien we de bezuiniging op de huursubsidie terug, de no claim regeling in de zorg wordt afgeschaft en in de daluren wordt openbaar vervoer voor ouderen gratis.

9. Investeren in schone energie.
Wij willen dat Nederland in 2020 over de schoonste en meest efficiënte energievoorziening van Europa beschikt. Nederland neemt dan een technologische en economische voorsprong. Dat levert ons banen op en zorgt ervoor dat we de wereld schoner achterlaten voor onze kinderen en kleinkinderen. Waar het huidige kabinet de subsidies hiervoor heeft afgeschaft, investeren wij in de ontwikkeling van duurzame energie en energiebesparing.

10. Meer betaalbare huur- en koopwoningen.
De PvdA wil dat jaarlijks tot 100.000 nieuwe woningen worden gebouwd. Het moet voor lagere- en middeninkomens makkelijker worden om een woning te kopen. Starters krijgen daarom een koopbonus. De PvdA is tegen de huurliberalisatie. De huren zijn al hoog genoeg.

11. Oude wijken worden kansenzones.
De verloedering van oude wijken moet stoppen. De PvdA wil veilige buurten voor bewoners. Daarom worden veelplegers van straat gehaald en worden huisjesmelkers de pas afgesneden. We investeren 1,8 miljard euro in oude wijken: we verlagen de belasting voor kleine ondernemers en er komen buurtbudgetten die door de bewoners besteed kunnen worden aan het opknappen van de wijk.

12. Nederland sterk en sociaal in Europa.
We moeten in Europa beter met elkaar samenwerken, bijvoorbeeld bij de bestrijding van terrorisme en grensoverschrijdende criminaliteit. Maar Europa is geen superstaat. Brussel moet zich niet bemoeien met onze gezondheidszorg, woningbouw en onderwijs.

13. Bureaucratie aanpakken.
Er is bij de overheid een omslag nodig: minder mensen achter een bureau en meer mensen in de scholen, de zorg en op straat. Minder politici, bestuurders, ambtenaren en regels. Meer congiërges, zorghulpen, stadswachten en klassenassistenten.

14. Internationale solidariteit en veiligheid.
Ook internationaal bestrijden we de armoede. Mondialisering krijgt een menselijk gezicht. De wereldhandel moet eerlijker: weg met de handelsbarrières en handelsverstorende subsidies. Dit komt ontwikkelingslanden ten goede. We komen op voor de mensenrechten en mensenhandel wordt tegengegaan. De Tweede Kamer beslist over deelname van ons land aan missies voor vrede en veiligheid. Geen Europese soldaten voor Amerikaanse plannen.