2 maart 2021

Coalitie: stop de race naar de bodem op Schiphol

Op één dag ingeroosterd worden om te werken van 5:00 tot 8:00 uur en van 16:00 tot 19:00 uur. De tussenliggende tijd niet betaald krijgen. Geen onregelmatigheidstoeslag krijgen. Op vrijdag nog niet weten hoeveel en welke uren je volgende week mag werken. Voor vele beveiligers, bagagemedewerkers en schoonmakers op luchthaven Schiphol is deze werksituatie helaas wekelijkse praktijk en uitzicht op verbetering is er nauwelijks.

Foto: FNV

Dit moet veranderen. Daarom roepen de Amsterdamse fracties van de PvdA, GroenLinks, SP en D66 vandaag het Amsterdamse college op om zich als aandeelhouder van de luchthaven in te zetten voor meer werkzekerheid op Schiphol. De partijen wil dat Schiphol nu eindelijk eens sociale vestigingseisen gaat stellen. Hiermee scharen de fracties zich achter de oproep van de vakbond FNV die vandaag op Schiphol actie voert voor meer werkzekerheid door te pleiten voor het invoeren van sociale vestigingseisen voor bedrijven die hun diensten inzetten op de luchthaven.

In die sociale vestigingseisen kunnen verschillende eisen worden opgenomen die bijdragen aan de zekerheid voor werknemers. Denk aan een leefbaar loon, zekere en gezonde werktijden, gezonde arbovoorwaarden en recht op scholing en ontwikkeling. Bedrijven mogen elkaar voor een plek op Schiphol best beconcurreren op prijs, maar niet door te snijden in de zekerheid van werknemers. Werknemers verdienen zekerheid en garanties en zijn geen wegwerpartikelen, vinden de vier coalitiepartijen.

“Door het hoge aandeel flexibele nulurencontracten kwamen veel werknemers van de ene op de andere dag zonder inkomen te zitten.” – raadslid Dennis Boutkan

Initiatiefnemer van deze oproep Dennis Boutkan strijdt al langer voor meer zekerheid voor werknemers op Schiphol. De coronacrisis is wat hem betreft geen reden om het niet te doen, maar juist een bevestiging waarom het nodig is: “Door het hoge aandeel flexibele nulurencontracten kwamen veel werknemers van de ene op de andere dag zonder inkomen te zitten. Bestaanszekerheid viel weg. Natuurlijk sluit ik de ogen niet voor de heftige gevolgen van de coronacrisis; daarom hoeft dit niet morgen te zijn geregeld, maar er moet wel een hele harde afspraak komen met uitzicht op verbetering door sociale vestigingseisen in te voeren. Dat kan bijvoorbeeld in een routekaart van 2-4 jaar met stapsgewijze verbetering. Medewerkers moeten weten waar ze aan toe zijn”

Raadslid Dennis Boutkan in gesprek met Schiphol medewerkers bij de digitale protestactie van FNV vandaag.

Vorig jaar dienden deze partijen al een motie in die het stadsbestuur vroeg om als aandeelhouder van Schiphol een standpunt in te nemen over de arbeidsomstandigheden bij de luchthaven. Imane Nadif (GroenLinks): “De bedrijfsvoering van Schiphol is te veel gericht op winstmaximalisatie en efficiëntie, zonder oog te hebben voor het welzijn en de rechten van hun werknemers. Wat ons betreft moet dat zo snel mogelijk veranderen.”

Om het statement kracht bij te zetten hebben zij gezamenlijk een spoeddebat met het college aangevraagd voor aanstaande donderdag bij de commissie Economische Zaken: ”De gemeente zet zich al jaren in voor goed werkgeverschap en het is om die reden ontoelaatbaar dat dit bij een van de grootste werkgevers van Amsterdam nog steeds niet goed geregeld is,” aldus Hulya Kat van D66.