28 september 2006

PvdA wil protocol om agressie terug te dringen

Hulp voor ambulanceman

Van een verslaggeefster

AMSTERDAM – De PvdA-fractie in de gemeenteraad pleit voor een gedragscode voor de omgang met ambulancepersoneel. Dit naar aanleiding van recente incidenten waarbij ambulancepersoneel werd belaagd door omstanders.

Manon van der Garde, fractievoorzitter, stelt dat een breed gedragen gedragscode kan helpen onduidelijkheid bij betrokkenen weg te halen. “Waar het om gaat is dat je mensen erop wijst dat het ambulancepersoneel zijn werk moet kunnen doen. Familieleden van een slachtoffer kunnen nog wel eens een waas voor ogen krijgen. Zij kunnen enigszins geholpen en gestuurd worden door mensen die in de buurt staan, die ze rustig een en ander uit kunnen leggen.”

Van der Garde pleit bijvoorbeeld voor een regel die stelt dat omstanders minimaal een meter afstand houden van de ambulance en dat de uitbater van een cafe of het management van een zwembad het voortouw neemt bij het vrijmaken van de omgeving voor de verplegers.

Een dergelijke code kan er ook voor zorgen dat omstanders in de gaten houden wie zich slecht gedraagt op het moment dat het personeel alsnog wordt belaagd. “Wij pleitten niet voor onverantwoord ingrijpen, maar een vermanende opmerking en het ontzetten van het personeel wanneer dat nodig is, zou al heel wat bijdragen.”

De fractie heeft contact gehad met de horeca, in verband met de verspreiding van de code. “De basis zou op een bierviltje moeten passen, waardoor de tekst makkelijk door stad kan worden verspreid.” In zwembaden zouden stickers uitkomst kunnen bieden.