9 mei 2006

Parlementaire enquête over dwalingen bij justitie?

Of er nou een PG met 140 over de vluchtstrook rijdt, een rechter zijn USB stick in een huurauto laat liggen of verkokering bij de rechtspraak plaatsvindt waardoor onschuldigen achter de tralies zitten, het gebeurt iets teveel. Er moet iets gebeuren om de geloofwaardigheid van ons rechtssysteem aan te pakken. Wij peilden de meningen.

Tjalling Halbertsma, oud-fractievoorzitter PvdA in Amsterdam: Parlementaire enquête om naar de bekende weg te vragen??? Een trap moet van bovenaf schoongeveegd worden. Dus laten we om te beginnen eens een Minister van Justitie aanstellen die verstand heeft van reorgansiaties in plaats van de zoveelste rechtenstudent met meer belangstelling voor juridische spitsvondigheden dan voor een adequaat functionerend departement.

John Goring, oud VVD raadslid, vast forumlid in de “meningenrubriek”: ’Mijn excuses maar deze vraagstelling heeft een hoog hijgerig gehalte. Een PG die met 140 over de vluchtstrook rijdt, zie ik niet als een enquête-waardige gebeurtenis. Een door een rechter – volgens mij ging het niet om een rechter – achtergelaten USB stick rechtvaardigt dat evenmin. De verkokering van de rechtspraak is wel een serieus probleem. Dáár een enquête over houden, lijkt mij niet zonder risico’s. Politisering van justitie en rechtspraak is daar één van: een volstrekt ongewenste situatie!. Een onafhankelijke onderzoekscommissie die voorstellen ter verbetering doet, lijkt mij verstandiger’.

Huub G.Verweij, gemeenteraadslid voor de VVD: Integer handelen is altijd van de eerste orde bij alle functies en zeker bij deze. Er is echter een verschil in niet-integer handelen en een stommiteit (zoals een harde schijf langs de weg zetten). Het eerste is walgelijk, het tweede is stom en daarvoor moet je even op de blaren zitten. Het is ontzettend jammer dat justitie op deze wijze in de spotlight komt en dwalingen moeten worden bestreden, toch moeten we oppassen dat door de naald in de hooiberg te vinden we de hele hooiberg afkeuren. Ik heb vertrouwen in onze rechtstaat en het feit dat dwalingen worden bloot gelegd en tot maatregelen zullen leiden is een bevestiging aan dat vertrouwen! Dus aan de slag en pak elk signaal keihard op!

Rienk Stuive, secretaris PvdA Amsterdam: Voor ambtsdragers die verantwoordelijk zijn voor het bedenken van, dan wel het handhaven van regels geldt dat zij zich aan deze regels dienen te houden. Net als iedere andere burger overigens. Indien juist zij zich niet aan de regels houden staat de geloofwaardigheid van ons systeem wel degelijk ter discussie, een uiterst onwenselijke situatie. Een afbrokkelend vertrouwen in het rechtssysteem kan namelijk zeer ernstige gevolgen hebben voor onze rechtsstaat op lange termijn.
Ons rechtssysteem is het fundament van onze rechtstaat. Alle personen die daar deel van uit maken dienen dat maar al te goed te weten, daar zij hiervoor ooit een eed hebben afgelegd. Ons rechtssysteem staat vervolgens niet ter discussie indien de regels die er in het systeem gelden worden nageleefd c.q. gehandhaafd.