27 april 2006

Installatie wethouders

Uit Het Parool:
Wethouders geïnstalleerd
Als het kabinet volgend jaar lonkt, zegt PvdA-wethouder Ahmed Aboutaleb niet op voorhand ’nee’ tegen een ministerspost. Dat bleek gisteren tijdens de hoorzittingen voorafgaand aan de installatie van zes nieuwe wethouders: vier van de PvdA en twee van GroenLinks.

De ondervraging van de kandidaat-wethouders, gistermiddag in de gemeenteraad, had af en toe meer weg van een humoristische sketch voor 45 politici dan een serieuze hoorzitting. De VVD had voor de twee GroenLinks-wethouders elk een nieuwe damesfiets gekocht. Fractievoorzitter Eric van der Burg verwacht de komende vier jaar veel ’autootje pesten’ van GroenLinks-wethouders Maarten van Poelgeest en Marijke Vos: ’’Ik wil sportief oppositie voeren. Zij kunnen niet anders dan het goede voorbeeld geven en de dienstauto laten staan om de fiets te pakken.’’

Van Poelgeest moest de liberalen teleurstellen: ’’Als het effectiever is de dienstauto te pakken, zal ik dat zeker doen.’’ En Vos liet weten dat zij volgens de regels het dure cadeau moet aanmelden bij de afdeling externe betrekkingen en media, die er een passende bestemming voor zal zoeken. De SP hoopte dat Vos een kleine en milieuvriendelijke Smart als dienstauto zou nemen, maar dat kon zij volgens burgemeester Job Cohen wel vergeten. Hij schudde hij nadrukkelijk zijn hoofd bij de vraag of dienstauto’s onder de verantwoordelijkheid van Vos vallen.

De SP had voor alle kandidaten een inburgeringsvraag klaar. Hoe heette de grootste diamant die de familie Asscher ooit geslepen heeft, wilde fractievoorzitter Remine Alberts bijvoorbeeld van Lodewijk Asscher weten. Van Poelgeest moest raden welke denker op 18 september in 1872 in Amsterdam op bezoek was (Karl Marx). De wethouders die mis gokten – PvdA’ers Carolien Gehrels en Tjeerd Herrema en de GroenLinksers Marijke Vos en Maarten van Poelgeest – moeten op een inburgeringscursus van de SP verschijnen, aldus een steeds meligere Alberts.

Het CDA ontdekte dat Vos mede-eigenaar is van Domaine de Bellevue, een wijngebiedje in Frankrijk en wilde daar het fijne van weten. Raadslid Hester Maij: ’’Is het witte wijn? En is-ie lekker?’’ Van Poelgeest kreeg van Maij te horen dat zijn portefeuille Ruimtelijke Ordening en Grondzaken wel ’erg mager’ is. Hij denkt daar zelf uiteraard anders over.

Van Poelgeest moest nogmaals uitleggen waarom hij CDA’er en vakbondsman Doekle Terpstra twee jaar geleden polste over het wethouderschap. Reden voor de VVD Vos te vragen ’of het klopte dat zij tweede keuze was, na VVD’er Ed Nijpels’. En trouwens, kon Van Poelgeest eens vertellen wat zijn beroep eigenlijk is? Van Poelgeest: ’’Toch wel beroepspoliticus, denk ik.’’

Maar er was ook nog ruimte voor serieuzere vragen. In het verleden was het altijd GroenLinks-leider Maarten van Poelgeest die van de kandidaten wilde weten of zij nog belemmeringen zagen voor hun functioneren in de raad. Die vraag stelde oppositieleider Eric van der Burg nu. Geen van de wethouders zag een belemmering; Gehrels liet weten met ingang van gisteren al haar nevenfuncties te hebben beëindigd en Herrema is niet langer lid van het bestuur van Sail.

Enkele raadsleden wilden van Aboutaleb weten of hij vertrekt als PvdA-leider Wouter Bos hem volgend jaar in het kabinet wil hebben. Aboutaleb koos zijn woorden zorgvuldig, maar maakte duidelijk dat hij Amsterdam niet op voorhand trouw belooft: ’’Ik ga voor continuering van mijn klus. De intentie is om vier jaar in Amsterdam te zijn, maar het is weinig zinnig ’als dan’-vragen te beantwoorden.’’

Herrema keerde begin 2005 als stadsdeelbestuurder in Zeeburg terug in het bestuur, nadat hij en zijn collega’s ruim een maand eerder door de deelraad met een motie van wantrouwen naar huis waren weggestuurd. Na hoeveel weken keert hij terug als de gemeenteraad hem als wethouder de laan uit stuurt? wilde de SP weten.

De kandidaten werden gisteren allemaal tot wethouder gekozen. Vos en Aboutaleb hadden geen enkele tegenstemmer, twee raadsleden waren tegen de aanstelling van Herrema.