20 april 2006

A6-A9: PvdA en GL blijven voor De Uitweg

Er is onduidelijkheid ontstaan over waar Amsterdam precies staat in de discussie rond de plannen voor de verbetering van de weg- en railverbindingen in het gebied Schiphol-Amsterdam-Almere. Dat is jammer en onnodig in de ogen van de Partij van de Arbeid en GroenLinks.

De onduidelijkheid is veroorzaakt door een brief die het demissionaire college van Burgemeester en Wethouders kort na de verkiezingen aan Rijkswaterstaat heeft gestuurd, zonder overleg vooraf met de gemeenteraad. In de brief beperkt het college zich tot een reactie op de door het Rijk uitgewerkte varianten. De voorkeur wordt gegeven aan verbinding van de A6 en de A9 met een korte tunnel onder het Gein en het Naardermeer.

PvdA en GroenLinks betreuren dat, omdat na een langdurig en zorgvuldig proces, de gemeenteraad van Amsterdam het zogenaamde Uitweg-manifest heeft ondersteund. De daarin opgenomen voorkeursvariant voor verbetering van de weginfrastructuur – verdiepte aanleg van de verbrede Gaasperdammerweg met overkluizing – werd door de gemeenteraad met een motie aangescherpt tot volledige ondertunneling van de verbrede Gaasperdammerweg. Dit levert behalve een betere doorstroming van het verkeer maximale winst op voor de luchtkwaliteit en de leefbaarheid in Zuidoost. Een nieuwe directe verbinding tussen de A6 en de A9 is dan niet nodig, waarmee aantasting van een belangrijk natuur- en recreatief groengebied wordt voorkomen.

In tegenstelling tot het demissionaire college zien de PvdA en GroenLinks geen reden van standpunt te veranderen. Het op 12 april gepresenteerde programakkoord van PvdA en GroenLinks ‘Mensen maken Amsterdam’, is duidelijk over verbetering van de bereikbaarheid: ‘Bij een keuze voor woningbouw bij Almere Pampus is een IJmeerverbinding als onderdeel van een regionaal OV-netwerk gewenst. De inzet bij de onderhandelingen met het Rijk over de wegverbinding Amstelveen-Almere is de keuze voor de Uitwegvariant (doorstroomvariant via een tunnel onder de Gaasperdammerweg). Bij het Rijk wordt aangedrongen op zo snel mogelijke invoering van beprijzing (…).’

De fracties van de Partij van de Arbeid en Groenlinks in Amsterdam roepen het nieuwe college op om onmiddellijk na aantreden in Den Haag duidelijk te maken waar de voorkeur van Amsterdam ligt. Het college zou bij die gelegenheid ook opnieuw aandacht moeten vragen voor de mogelijkheden die forse investeringen in openbaar vervoer en spoedige invoering van gedifferentieerde beprijzing van het weggebruik bieden. In ieder geval moet wat PvdA en GroenLinks betreft de ondergrondse stroomlijnvariant (Gaasperdammerweg) als volwaardig alternatief worden onderzocht en uitgewerkt door het rijk. Alleen dan kan, in combinatie met cijfers over de capaciteitseffecten van meer en beter openbaar vervoer en beprijzing van weggebruik, een onderbouwde en zorgvuldige keuze worden gemaakt.

Voor meer informatie: Thijs Reuten (raadslid PvdA, 06 22925455) en Barn Geurts (raadslid GroenLinks, 06 43021724)

Links: